Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Soproni nők a Kékszalag Nagydíj mezőnyében

Hirschler Judit és lányai hisznek abban, hogy mindenki kiléphet a komfortzónájából.
Hirdetés
Hirdetés

Július 30-án kezdődött és augusztus 1-jén ér véget Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye, az 52. Kékszalag Nagydíj. Hatszáz hajó körüli mezőnyével és légvonalban nagyjából 160 kilométeres távjával ez a regatta különbözik minden más vitorlás vetélkedéstől. A Nagydíj a megszokott útvonalon halad: a Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred távot kell 48 óra alatt teljesíteniük a versenyzőknek. A „Csak a Nőknek” elnevezésű hajón három soproni, Hirschler Judit kapitány, valamint két lánya, Hirschler Rebeka és Hirschler Ludovika vitorlásversenyzők segítik tudásukkal a csapatot.

A Kékszalag a Balaton és a vitorlázás legnagyobb ünnepe, a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb eseménye. A Kékszalag maga a balatoni vitorlázás. Egyesíti annak legnemesebb hagyományait, és versenylehetőséget nyújt a legmodernebb technológiával felszerelt hajóknak. Résztvevői egyszerre küzdenek meg az ellenfelekkel és az elemek kihívásaival, két napon át egyszerre teszi próbára a vitorlázni tudást, a kitartást és az akaraterőt – derül ki a Magyar Vitorlás Szövetség honlapjáról.

A Kékszalag versenyének távja légvonalban mintegy 160 kilométer. Persze a vitorlások nem egyenes vonalban teszik meg a távot: úgy navigálnak, hogy a lehető legrövidebb idő alatt célba érjenek. A rajt- és célvonalat a balaton­füredi kikötő előtt tűzik ki. Az első pályajel északkeleti irányban, Balatonkenese előtt található. Ezt elhagyva a hajók a déli part legnagyobb települése, Siófok felé haladnak. Innen a Tihanyi-szoroson át hajózva a Balaton délnyugati csücs­kében Keszthely a következő állomás, ahonnét már újra északkeletnek, azaz visszafelé hajóznak a Balaton hosszában, hogy elérjék a balatonfüredi célt. A vetélkedőt először 1934-ben írta ki a balatonfüredi Hungária Yacht Club. Elképzelésük lényege az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbehajózza a tavat.

1942-ig a versenyre kétévente került sor, ezután a háború miatt kimaradt néhány esztendő, s a hagyomány 1947-ben éledt újra. A futam egyre népszerűbb lett, s 1955-ben a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot. Ezt a fantasztikus rekordot csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdöntenie egy high­tech anyagokból készült katamaránnak! 2001 óta a versenyt már évente rendezik meg, s Európa legnagyobb tókerülő viadala lett, amelyen hatszáz vagy több hajó is elindul.

Hirschler Judittól megtudtuk: a Kékszalag Nagydíjra mindig azon a júliusi hétvégén kerül sor, amely legközelebb van a holdtöltéhez. A rajt sokáig péntek reggel volt, az utóbbi időben azonban átkerült csütörtökre, de az időpont változatlan: reggel kilenc óra. Eleinte nem volt időkorlátozás, később azonban bevezették a negyvennyolc órás limitet. Aki tehát szombat reggel kilencig nem ér célba, az hiába küzdött!

Egy balatoni vitorlázó számára a Kékszalag több szempontból is kihívás. A legtöbb indulót a második nap is a vízen, versenyben találja, ami komoly fizikai és pszichológiai megterhelés. Az éjszakai vitorlázás különleges képességeket igényel, amelyekre más futamokon nincs szükség. A Kékszalagon olyanok is megmérettetik magukat, akik számára – noha sokat vitorláznak – a versenykörülmények jelentik a próbatételt. Egy Balaton méretű tavon igen különböző időjárási és szélviszonyok fordulhatnak elő negyvennyolc óra alatt: vihar, szélcsend, eső, szúnyogfelhők és koromfekete éjszaka nehezítik a megmérettetést. Ezért – bármilyen eredményt is érjen el egy csapat – a Kékszalagot teljesíteni, negyvennyolc órán belül célba futni komoly sport­teljesítmény.

Hirschler Judit és lányai azért vállalták idén ezt a megmérettetést, mert hisznek abban, hogy minden nő kiléphet a komfortzónájából. A „Csak a Nőknek” hajó csapata 12 olyan hölgyből áll, akik a saját szakmájukban már bizonyítottak. Többen közülük gyerekeket nevelnek, ugyanakkor nagyon szeretnek vitorlázni és versenyezni. Két évvel ezelőtt, amikor először vágott neki a Kékszalagon a „Csak a Nőknek” csapata, elhozta a legsikeresebb női egységek díját. A soproni versenyzők, kilenc társukkal együtt idén is hasonlóra készülnek…

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@enyugat.hu

Kérjük válasszon:

Hozzásszólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet

Hirdetés