Átlátszó: Tavaly a Magyar Nemzet, a Mediaworks és az Origo bukta a legtöbb sajtópert

A legtöbb, összesen 7 sajtópert a Magyar Nemzet vesztette el, személyiségi jogi perek tekintetében pedig a Mediaworks lett a negatív rekorder 25 elmarasztaló ítélettel. Az Átlátszó írása.

Az Átlátszó idén is kikérte a Fővárosi Törvényszéktől, hogy melyik sajtótermék mennyi sajtó-helyreigazítási és személyiségi jogi pert vesztett a múlt évben. A bíróságtól kapott adatok szerint a legtöbb, összesen 7 sajtópert a Magyar Nemzet vesztette el, személyiségi jogi perek tekintetében pedig a Mediaworks lett a negatív rekorder 25 elmarasztaló ítélettel. Az Átlátszó, az RTL és a Telex az ellene indított perek mindegyikét megnyerte, a Pesti Srácok viszont az összes ügyét elbukta.

A bíróság a korábbi gyakorlatától eltérően a sajtó-helyreigazítási keresetekhez hozzácsapta a képmás- és hangfelvételhez való jog érvényesítése miatt indított pereket is. Utóbbiból azonban mindössze kettő volt, és csak egy végződött elmarasztalással, a másik pedig még folyamatban van, így ezek az ügyek érdemben nem befolyásolják a „rangsort”. Helyreigazítási keresetből ugyanis összesen hatvanegy volt tavaly, amiből huszonöt zárult elmarasztaló ítélettel.

2018 elején közöltünk először adatokat a különböző (kormánypárti és független) médiatermékek által elvesztett sajtó-helyreigazítási perekről. A számokat a Fővárosi Törvényszéktől kaptuk, miután közadatigényléssel fordultunk hozzá az ügyben. Azóta is figyelemmel követjük és nyilvánosságra hozzuk az elbukott sajtóperek számát: 2017-ben 53 helyreigazítási pert vesztett a kormány lakájmédiája, 2018-ban 109-et, 2019-ben 73-at, 2020-ban 57-et, 2021-ben pedig 54-et.

Vagyis ez alatt az öt év alatt összesen közel 400 helyreigazítási pert vesztettek el a Fidesz-barát médiatermékek. 2022-ben 29 sajtó-helyreigazítási pert bukott a kormánypárti sajtó, most pedig mutatjuk a tavalyi számokat.

Szokás szerint idén is közadatigénylésben kértük ki a Fővárosi Törvényszéktől, hogy mennyi helyreigazítási ügyben marasztalta el a bíróság a HírTV, a közmédia, a Magyar Nemzet, a Mediaworks, a Pesti Srácok, és a TV2 csapatát. A Törvényszéktől kapott adatok szerint

2023-ban összesen 22 pert vesztettek el a kormánypárti médiatermékek, a legtöbbet a Magyar Nemzet bukta.

Összesen 35 keresetet nyújtottak be tavaly a kormánysajtó ellen sajtó-helyreigazítási, valamint képmáshoz és hangfelvételhez való jog megsértésével kapcsolatos ügyekben. Ebből 22 pert vesztettek el teljesen vagy részlegesen, vagyis az esetek 62 százalékában elmarasztalta őket a bíróság.

Az élen ezúttal a Magyar Nemzet (online és nyomtatott egyben) végzett, ami ellen 10 kereset érkezett tavaly, és ezekből 7 esetben (70 százalék) elmarasztalta a lapot a bíróság: 6 alkalommal teljesen, 1 ügyben pedig részlegesen. A második a megyei lapokat összefogó Mediaworks lett 7 keresetből 5 elmarasztaló ítélettel (71 százalék) , a harmadik pedig az Origo, ami 6 ügyből 4 alkalommal (66 százalék) vesztett a bíróságon.

A korábbi évektől eltérően a Fővárosi Törvényszék most a helyreigazítási ügyek mellett a képmás- és hangfelvételhez való jog érvényesítése miatt (magyarán az engedély nélkül használt fotók, videók, audiofájlok) indított pereket is beletette a táblázatba. Azonban nem jelölte meg őket külön, így nem tudni, hogy melyik médiatermék ellen érkezett ilyen kereset. Azt viszont közölték, hogy mindössze 2 ilyen ügy volt, amiből az egyik részlegesen elmarasztaló ítélettel zárult, a másik pedig még folyamatban van, így ezek a perek nem befolyásolják a helyreigazításos „rangsort”.

A Magyar Nemzet az egyik perét az Átlátszó ellen vesztette el egy tudósítása miatt. A gyurcsányozó plakátokat kitevő, közpénzzel kitömött CÖF-CÖKA ugyanis tavaly január elején tartott egy sajtótájékoztatót, ahol több valótlan tényállítást tettek az Átlátszó finanszírozásáról, továbbá nemzetbiztonsági kockázatot vizionáltak lapunk működése kapcsán – a Magyar Nemzet (és az MTI) pedig mindezt szétkürtölte. Emiatt sajtó-helyreigazítási pert indítottunk a lap (plusz az MTI) ellen, és meg is nyertük azt, a Magyar Nemzet pedig év végén közzétette a helyreigazítást, amire a bíróság kötelezte.

Szokás szerint nem csak a kormánypárti, hanem a független sajtóra vonatkozó adatokat is kikértük a Fővárosi Törvényszéktől. Ahogy a korábbi években, most is megkérdeztük, hogy mennyi helyreigazítási ügyben marasztalta el a bíróság a 24.hu, a 444.hu, a HVG, a Magyar Hang, az RTL, a Telex és az Átlátszó szerkesztőségét.

A bíróságtól kapott adatok szerint a független sajtótermékek mindössze 4 pert vesztettek.

Összesen 27 keresetet nyújtottak be a független sajtó ellen, vagyis az ügyek 85 százalékát megnyerték, és mindössze 14,8 százalékét vesztették el: a 24.hu és a HVG.hu is egy-egy pert bukott teljesen és részlegesen. Az RTL (1 kereset), a Telex (2 kereset) és az Átlátszó (9 kereset) az összes ellene indított pert megnyerte, a 444 és a Magyar Hang ellen pedig nem indított sajtópert senki.

A korábbi évektől eltérően a Fővárosi Törvényszék ezúttal részletes táblázatot küldött (köszönjük!) a különböző sajtótermékek személyiségi jogok megsértésével kapcsolatos pereiről is. Ezekből az adatokból az látszik, hogy tavaly összesen 66 ilyen kereset érkezett a bíróságra, és ebből 62 a kormánypárti médiabirodalom tagjai ellen.

A 62 személyiségi jogi ügyből 28 esetben elmarasztalta a kormánysajtót a bíróság: 17 perben teljesen, 11-ben részlegesen, 21 ügyük pedig még folyamatban van.

Ilyen perek tekintetében a megyei lapokat összefogó Mediaworks a listavezető, méghozzá toronymagasan. Ez ellen a kiadó ellen nyújtották be ugyanis a legtöbb, összesen 42 keresetet személyiségi jogok megsértése miatt, és 25 esetben (60 százalék) el is marasztalta a bíróság: 15 perben teljesen és 10-ben részlegesen. A 42-ből további 10 ügyük pedig még folyamatban van, azokban tehát még nem született ítélet.

A TV2 ellen 13 kereset érkezett a bíróságra tavaly személyiségi jogok megsértése miatt, ebből 3 ügyben teljesen és 1-ben részlegesen elmarasztaló ítélet született ellenük, 9 perük még folyamatban van.

Más sajtótermék nem vesztett személyiségi jogok megsértésével kapcsolatos pert tavaly, sem a kormánypárti, sem a független oldalon. Több tavaly indult eljárás még folyamatban van: ahogy említettük, a Mediaworks ellen tíz, a TV2 ellen kilenc, emellett egy a közmédia, egy a Pesti Srácok, valamint egy a 24.hu és kettő a 444.hu ellen.

Ez a tartalom a szombathelyi központú Nyugat.hu és a soproni központú Enyugat.hu együttműködése nyomán jött létre. Támogasd a független helyi újságírást!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

Kérjük válasszon:

Hozzásszólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet