„A járat alapú rendszer lehetőséget ad arra, hogy amennyiben megérkeznek az új motorvonatok, a GYSEV Zrt. közlekedtesse az InterCity-járatokat mind a Sopron-Budapest, mind pedig a Szombathely-Budapest viszonylatban.”
Ezt válaszolta Rázó László Gergő, a GYSEV sajtószóvivője arra a kérdésünkre, hogy az új vonatokkal visszakerülnek-e a GYSEV-hez a nyugat-dunántúli Intercityk. Talán emlékeznek olvasóink, a szombathelyi IC-ket tavaly decemberben vette át a MÁV . Ezek szerint csak ideiglenesen. De nem ez lesz a legnagyobb változás.
Az üzleti konstrukcióról sokat lehetett olvasni, arról viszont nem, hogy mit is jelent a cég beszerzése a soproni és szombathelyi vonalon utazók számára.
Milyen újdonságokkal találkozunk majd?
A korábbi hírekből már kiderült, hogy az új járművek "kétáramneműek", azaz nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is tudnak közlekedni .
Milyen műszaki paraméterei vannak az új vonatoknak?
A 160 km/óra sebességre képes , ötrészes járművek hossza 106,2 méter. Érdekes az is, hogy télen és nyáron eltérő üléselrendezéssel közlekedtethetők . Téli konfiguráció esetén az ülőhelyek száma 280 darab, amelyből 32 első osztályú. Nyáron a másodosztályú ülőhelyek csökkentésével 18 kerékpárnak tudnak helyet adni.
Jó, de mikor állnak forgalomba az új IC-k?
„A gyártónak 36 hónap áll a rendelkezésére az első motorvonat leszállításáig. Ez azt jelenti, hogy a tervek szerint 2027-ben megjelennek az első InterCity-motorvonatok a hazai vasútvonalakon. A teljes flotta legyártására 44 hónap áll a Stadler rendelkezésére” – közölte Rázó László.
Mit jelent a gyakorlatban a hírekben említett 9 + 2 opció?
A gyártóval kötött szerződés alapján kilenc új motorvonat mindenképpen érkezik a GYSEV-hez, ezenkívül a plusz opció lehetőséget ad arra, hogy bizonyos időkorláton belül további két járművet vásároljon társaság az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés terhére.
Találkozunk-e majd a jelenlegi IC-kel a szombathelyi és soproni vonalakon?
Nem. A GYSEV azt írta, hogy amikor megérkezik az összes új motorvonat, a távolsági feláras – azaz Intercity - közlekedésben már nem lesz szükség a jelenleg használt IC-kocsik közlekedtetésére . De mivel ezek még mindig jó minőségű járműveknek számítanak, így társaság azt tervezi, hogy más távolsági útvonalakon és a regionális közlekedésben tovább használja őket.
Gyorsabban eljutunk majd vonattal a fővárosba?
Ezt még nem lehet tudni. A menetidő esetleges csökkentését akkor tudja megvizsgálni a GYSEV, ha megérkeznek a vonatok. A vonatok sebessége ugyanis a vasúti infrastruktúra mindenkori állapotától is függ. Ebből a szempontból – és ezt már mi tesszük hozzá – talán nem hátrány, hogy a tavalyi pályafelújítások miatt a győri vonal egy része már bírja a 160 km/órát.
Harminc éve nem volt ilyen
Ahogy lapunk is írta , már egészen közel, szeptember 19-én volt a határidő, így többen aggódtak, hogy nem jön össze, de végül a szeptember 9-i Magyar Közlönyben megjelent Orbán Viktor miniszterelnök aláírásával az a határozat, mely jóváhagyja a GYSEV Zrt. vonatbeszerzését, illetve, hogy az állam "100%-os mértékű egyedi állami garanciát vállaljon a hitelszerződésből származó fizetési kötelezettségekre" .
A GYSEV még 2023. május 8-án indított közbeszerzési eljárást 9+4 darab Intercity-kivitelű motorvonat beszerzésére, és 2024. március 19-én kötött szállítási szerződést az új Intercity villamos motorvonatok szállításáról a Stadlerrel. Ezek a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonalon közlekednek.
A projekt finanszírozását az Európai Befektetési Bank (EIB) már nyár előtt jóváhagyta, így a szerződés aláírásához már csak a kormány engedélyére volt szükség. Ez történt meg most, amikor is jóváhagyták, hogy a GYSEV Zrt. a hitelszerződést a nyilvános pályázat kiírása, ajánlatok bekérése nélkül az Európai Beruházási Bankkal kösse meg.
A határozat szerint az eredeti elképzelésekhez képest annyi a változás, hogy 9 plusz 4 opcionális IC-vonat helyett csak 2 opcionális lett.
Új Intercity motorvonatokat utoljára pontosan harminc éve szereztek be Magyarországon – hívja fel a figyelmet az Iho.hu .