Étel- és italautomaták, 160 km/óra végsebesség – Ilyenek lesznek az új szombathelyi és soproni IC-k

Azt is megtudtuk, hogy mikor állnak majd munkába.

„A járat alapú rendszer lehetőséget ad arra, hogy amennyiben megérkeznek az új motorvonatok, a GYSEV Zrt. közlekedtesse az InterCity-járatokat mind a Sopron-Budapest, mind pedig a Szombathely-Budapest viszonylatban.”

Ezt válaszolta Rázó László Gergő, a GYSEV sajtószóvivője arra a kérdésünkre, hogy az új vonatokkal visszakerülnek-e a GYSEV-hez a nyugat-dunántúli Intercityk. Talán emlékeznek olvasóink, a szombathelyi IC-ket tavaly decemberben vette át a MÁV . Ezek szerint csak ideiglenesen. De nem ez lesz a legnagyobb változás.

Az üzleti konstrukcióról sokat lehetett olvasni, arról viszont nem, hogy mit is jelent a cég beszerzése a soproni és szombathelyi vonalon utazók számára.

Kívülről ilyenek lesznek a soproni és szombathelyi Intercity vonatok
GYSEV

Milyen újdonságokkal találkozunk majd?

  • Az új Stadler-motorvonatok kimondottan a távolsági közlekedést szolgálják, azaz hosszabb utazás esetén is kényelmes ülések, korszerű utastájékoztató rendszer, telefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas csatlakozók, tágas, világos, légkondicionált és alacsonypadlós utazóterek jellemzik őket.
  • A kocsikba biztonsági kamerákat szerelnek.
  • A hosszabb utak miatt a vonatokon étel- és italautomaták lesznek, a megvásárolt ételek elfogyasztására pedig étkezőzónát alakítanak ki.
  • A motorvonatok mindkét végén található vezetőállás , így egyszerűbb az üzemeltetésük. Ez azt jelenti, hogy nem kell a mozdonynak „körbejárnia”, azaz átjárnia a szerelvény másik végéhez ahhoz, hogy ellenkező irányba közlekedjen.
  • A korábbi hírekből már kiderült, hogy az új járművek "kétáramneműek", azaz nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is tudnak közlekedni .

    Milyen műszaki paraméterei vannak az új vonatoknak?

    A 160 km/óra sebességre képes , ötrészes járművek hossza 106,2 méter. Érdekes az is, hogy télen és nyáron eltérő üléselrendezéssel közlekedtethetők . Téli konfiguráció esetén az ülőhelyek száma 280 darab, amelyből 32 első osztályú. Nyáron a másodosztályú ülőhelyek csökkentésével 18 kerékpárnak tudnak helyet adni.

    Jó, de mikor állnak forgalomba az új IC-k?

    „A gyártónak 36 hónap áll a rendelkezésére az első motorvonat leszállításáig. Ez azt jelenti, hogy a tervek szerint 2027-ben megjelennek az első InterCity-motorvonatok a hazai vasútvonalakon. A teljes flotta legyártására 44 hónap áll a Stadler rendelkezésére” – közölte Rázó László.

    Ilyen belső tér vár majd ránk
    GYSEV

    Mit jelent a gyakorlatban a hírekben említett 9 + 2 opció?

    A gyártóval kötött szerződés alapján kilenc új motorvonat mindenképpen érkezik a GYSEV-hez, ezenkívül a plusz opció lehetőséget ad arra, hogy bizonyos időkorláton belül további két járművet vásároljon társaság az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés terhére.

    Találkozunk-e majd a jelenlegi IC-kel a szombathelyi és soproni vonalakon?

    Nem. A GYSEV azt írta, hogy amikor megérkezik az összes új motorvonat, a távolsági feláras – azaz Intercity - közlekedésben már nem lesz szükség a jelenleg használt IC-kocsik közlekedtetésére . De mivel ezek még mindig jó minőségű járműveknek számítanak, így társaság azt tervezi, hogy más távolsági útvonalakon és a regionális közlekedésben tovább használja őket.

    Gyorsabban eljutunk majd vonattal a fővárosba?

    Ezt még nem lehet tudni. A menetidő esetleges csökkentését akkor tudja megvizsgálni a GYSEV, ha megérkeznek a vonatok. A vonatok sebessége ugyanis a vasúti infrastruktúra mindenkori állapotától is függ. Ebből a szempontból – és ezt már mi tesszük hozzá – talán nem hátrány, hogy a tavalyi pályafelújítások miatt a győri vonal egy része már bírja a 160 km/órát.

    Harminc éve nem volt ilyen

    Ahogy lapunk is írta , már egészen közel, szeptember 19-én volt a határidő, így többen aggódtak, hogy nem jön össze, de végül a szeptember 9-i Magyar Közlönyben megjelent Orbán Viktor miniszterelnök aláírásával az a határozat, mely jóváhagyja a GYSEV Zrt. vonatbeszerzését, illetve, hogy az állam "100%-os mértékű egyedi állami garanciát vállaljon a hitelszerződésből származó fizetési kötelezettségekre" .

    A GYSEV még 2023. május 8-án indított közbeszerzési eljárást 9+4 darab Intercity-kivitelű motorvonat beszerzésére, és 2024. március 19-én kötött szállítási szerződést az új Intercity villamos motorvonatok szállításáról a Stadlerrel. Ezek a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonalon közlekednek.

    A projekt finanszírozását az Európai Befektetési Bank (EIB) már nyár előtt jóváhagyta, így a szerződés aláírásához már csak a kormány engedélyére volt szükség. Ez történt meg most, amikor is jóváhagyták, hogy a GYSEV Zrt. a hitelszerződést a nyilvános pályázat kiírása, ajánlatok bekérése nélkül az Európai Beruházási Bankkal kösse meg.

    A határozat szerint az eredeti elképzelésekhez képest annyi a változás, hogy 9 plusz 4 opcionális IC-vonat helyett csak 2 opcionális lett.

    Új Intercity motorvonatokat utoljára pontosan harminc éve szereztek be Magyarországon – hívja fel a figyelmet az Iho.hu .

    Ez a tartalom a szombathelyi központú Nyugat.hu és a soproni központú Enyugat.hu együttműködése nyomán jött létre. Támogasd a független helyi újságírást!
    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

    Kérjük válasszon:

    Hozzásszólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közélet