Donald Trump amerikai elnök bejelentette, hogy 25 százalékos vámot vet ki minden olyan gépjárműre, amelyet nem az Egyesült Államokban gyártanak - írja a Reuters. Az új vám már április 2-án, azaz a jövő héten életbe lép.
Amerikai kormányzati források szerint a bevezetendő vámintézkedések várhatóan évi 100 milliárd dollárt meghaladó új bevételt eredményeznek az államkasszának. Az elnök szerint így minden autógyártónak az lesz az érdeke, hogy gyárat építsen Amerikában, és sokan közülük már keresik is a lehetőségeket erre. Az elnök szerint két éven belül akár egybillió dollárnyi extra bevételt és rengeteg új munkahelyet is hozhat az intézkedés.
Jennifer Safavian, a nemzetközi autógyártókat képviselő amerikai szervezet, az Autos Drive America vezérigazgatója már reagált is a lépésre. Mint írta, autóvásárláskor jelenleg az amerikaiak számára az ár a legnagyobb prioritás, a gyártók pedig azon vannak, hogy a lehető legnagyobb kínálatot tegyék elérhetővé a megfizethető autókból. A vámok miatt a jövőben drágább lesz autókat gyártani és eladni Amerikában, ami hosszú távon magasabb árakhoz, kisebb kínálathoz és a gyári munkahelyek csökkenéséhez vezet.
A lépés a kínai autógyártóknak, például a BYD-nek fájhatna, a 25 százalékos vám ugyanis a Kínából behozott termékekre vonatkozó, 20 százalékos vám mellé jön még be. De a BYD nem árulja autóit az Egyesült Államokban, ráadásul van már egy gyáruk az országban, ami elektromos buszokat gyárt.
Így az intézkedés inkább az európai, főleg a német autógyártókat érintheti érzékenyen, és azokat az amerikai gyártókat is, amelyek nem Amerikában szerelik össze az autóikat. Jelenleg egyébként az Egyesült Államokban eladott autók nagyjából felét importálják.
A lépés Magyarországot is sújtja, hiszen az ország gazdasága erősen függ az autóipartól, főként a német autógyárak, így az Audi, a Mercedes, a BMW, az Opel teljesítményétől. A magyar ipar legnagyobb részét a német márkákat gyártó autógyárak, és a hozzájuk kapcsolódó beszállítók teszik ki.