A kerékpárút definíciója szerint a közúti forgalom által használt felületektől a kerékpáros közlekedés céljára elkülönített út, amelyen csak kerékpárosok és korlátozott körülmények között (20 km/h-nál kisebb sebességgel) segédmotoros kerékpárok közlekedhetnek. A kerékpárutat a kezdeténél, illetve minden szilárd burkolatú út keresztezése után a „Kerékpárút” jelzőtábla, végénél a „Kerékpárút vége” jelzőtábla jelzi.
Az új Sopron-Harka útvonalra pedig ez egyáltalán nem igaz, de egyvalami biztos: arra találták ki, hogy a forgalomtól távol, kényelmesen biciklizhessünk egy jót, munkába járásra viszont még nem ez a megfelelő megoldás. Az új kerékpáros útvonal a Lőver Kempingből indul. Igaz, ezt már csak az veszi észre, aki be is hajt a kempingbe. Előtte ugyanis semmilyen táblázás nincs, ami az új útvonalra utalna, pedig az Egeredi úton halad az Eurovelo 13 és egy bizonyos SacraVelo útvonal is.
Az új kerékpáros útvonal egy darabig a régi lőtér felé vezető úton halad. A kempingben ezt újraaszfaltozták, utána zúzottköves makadám burkolatot kapott. Nem mondom, hogy jobb, mint volt, de vállalható. Persze versenybringával meg ne próbálja az ember. Lesz egy kerékpárosokat áteresztő sorompó is, kiegészítő táblás átmenő forgalom tilossal. A kerékpárosoknak természetesen engedélyezve van a továbbhaladás.
Még a lőtér előtt aztán egy balra kanyart vesz az útvonal, de a táblázás érdekes: balra egy bizonyos (3)-as, egyenest pedig egy bizonyos (12)-es útvonal vezet. Megmondom őszintén, kicsit félrevezető ez a táblázás. Egyrészt, mert ezek nem KRESZ szabványú táblák, másrészt meg hasonló számozású kerékpáros útvonalak már behálózzák Magyarországot. Csak ott a jelölések nem karikában vannak. Ezen a ponton válunk le egyébként a Lővér MTB Tanösvényről is.
Innentől lesz érdekes az út, mely a Harkai Plató rétjén keresztül vezet. A tervezők gondosan ügyeltek arra, hogy a fokozottan védett területet ne károsítsák: azt út burkolatához ugyanis -a kihelyezett tájékoztató tábla szerint- a Soproni-hegység alapkőzetét, gneisz aprítékot használtak fel. Mellette pedig nagyobb kövek jelzik az útirányt.
Így jutunk el némi kanyargás után egészen Harkáig, ahol a Rozmaring utca fogad minket. Innentől viszont egész pontosan nulla táblával találkozhatunk, menjen mindenki, amerre lát. Aztán kiderül, hogyha egyenesen tovább megyünk, kijuthatunk a Nyéki utcára, ahol megintcsak az Eurovelo 13, valamint a (Balf-Kópháza-)Harka-Sopronnyék kerékpáros útvonal halad.
Összefoglalóként annyit írnék: jó ötlet volt ennek a kerékpáros útvonalnak a megalkotása, ugyanakkor arra kíváncsi leszek, milyen állapotban lesz majd nyári esőzések után, illetve amikor már mindent beborítanak a zöld növények, amik ugyebár egyelőre még vegetálnak. Érdemes lenne tisztázni, hogy mik is azok a (3) és (12) számozások, valamint Harkán is illene valami jelölést alkalmazni, hogy az ember tudhassa, merre van az arra.
Már pont akartam írni, hogy azért az Eurovelo 13 nemzetközi kerékpárút természetesen továbbra is a kiváló minőségű 864-ös Sopron-Harka mellékúton halad, de közben a Sopronmédia azt írja: " Az EuroVelo hálózat magyarországi koordinátoraival történt egyeztetés után módosult az EuroVelo 13 túraútvonal Sopron - Harka közötti szakasza. A jövőben a most elkészült és átadott megújult útvonalon halad a nemzetközi kerékpáros túraútvonalnak ez a része. Az erre vonatkozó útbaigazító táblák kihelyezése hamarosan megtörténik." Ez viszont egy orbitálisan nagy hibának tartom, ráadásul az Eurovelo 13 nyomvonala már most több helyen követhetetlen a városban, de erről majd egy későbbi cikkben.