Az üzemanyagok jövedéki adójának emelése bőven meghaladja az unió által elvárt szintet, legalábbis ha a költségvetés tervezésénél alkalmazott 385 forintos euróárfolyammal számolunk - hívta fel a figyelmet az Mfor.hu . Brüsszel ugyanis az adóteher elvárt mértékét 2010 óta egyetlen eurócenttel sem emelte. Tehát minden liter benzinben legalább 35,9 eurócent, illetve minden liter gázolajban legalább 33 eurócent adót kell megfizetni.
A meghatározó tényező tehát az, hogy milyen a forintárfolyam.
A 2024-es költségvetést 385 forintos euróárfolyammal tervezték meg, vagyis elég lenne a benzinre 138 forint 22 fillér, míg gázolajra 127 forint 5 fillér jövedéki adót kivetni. Ezzel szemben 50 dolláros olajár felett a benzinre 152 forint 55 fillér, míg a gázolajra 142 forint 90 fillér adót vetnének ki literenként.
Ez viszont vagy azt jelenti, hogy vagy nem igaz az az állítás, hogy a kormányzat uniós minimumszintre emeli a jövedéki adót, hiszen a minimumnál további 14, illetve 16 forinttal magasabbra emeli.
Vagy pedig tényleg csak az uniós minimumszintre emelik a jövedéki adó mértékét, ami viszont azt jelenti, hogy a kormány a forint jelentős árfolyamromlására számít. A lap számítása szerint a benzin 152 forint 55 filléres adómértéke ugyanis 425 forintos, míg a dízel 142 forint 90 filléres adómértéke 433 forintos euróárfolyamnál felel meg a 35,9, illetve 33 eurócentes minimum elvárásnak.
A 24.hu arra hívta fel a figyelmet, hogy hasonló következtetésre jutott Tóth Bertalan is, aki megkérdezte Varga Mihály pénzügyminisztert arról, valóban arra számít-e, hogy 2023. október első munkanapján 425 forint lesz az euró?