Mintegy tizenöt millió forint értékű eszközt kapott a gimnázium egyik kilencedikes osztálya. A hibrid laptopok mellé olyan felkészült pedagógusok, órarend és új módszertan jár, ami csaknem egyedülálló az országban, de az állami tanintézményekben mindenképp. A részleteket pénteken mutatták meg a sajtónak.
- Ebben az osztályban emelt óraszámban tanulnak a diákok angol vagy német nyelvet, természetesen csoportbontásban. Az informatika tantárgy tanítása is emelt óraszámban történik. A tanulók saját, az iskola által biztosított korszerű hibrid laptopon követik a tanóra anyagát, használják a digitális tankönyveket, munkafüzeteket és a saját fejlesztésű tanári anyagokat. A teljesen új módszertanon alapuló oktatásban ebben az osztályban csoportonként két pedagógus vesz részt - ismertette az alapokat Farkas Gábor igazgató. A szeptember elsején induló, módszertanában és tanrendjében és új utakon járó osztály huszonkilenc diákja négy évre megkapta azokat az egyenként netto 300 ezer forintba került hibrid laptopokat, amik eszközül szolgálnak nemcsak a tananyag átadásában, leckeírásban, hanem a kommunikációban, prezentációban, szinte mindenben. Barta Róbert, a digitális pedagógiai munkaközösség vezetője és Egész Tamás igazgatóhelyettes örömmel számoltak be arról, hogy szívesen csatlakoztak a programhoz kollégáik is, nem is szólva a diákokról. Rengeteg plusz munka volt a módszer kidolgozása, de megérte - mondták egyöntetűen.
A XXI. századi technikai háttér és az új oktatási módszerek használata lehetővé teszi az egyénre szabott és differenciált tananyag oktatását. Az új oktatási módszerek a diákok egymás közötti, illetve a tanárok és a diákok együttműködésének magasabb szintre emelésével nagyban hozzájárulnak az átalakuló munkaerőpiac legfontosabb elvárásának, a csapatban gondolkodás, a kollaboráció képességének fejlesztéséhez. Az új iskolai folyamatok esetén a kommunikáció legfontosabb digitális platformja a Microsoft O365 programcsomagja. A tanulók a matematika, történelem, fizika, kémia, informatika, földrajz, vizuális kultúra, magyar nyelv és az első idegen nyelv tantárgyakat az új oktatási keretek között tanulják. Ezeknél a tantárgyaknál a teljes tanulási folyamatot iskolában és otthon is, digitális módszerrel segítik a kiváló felkészültségű tanárok. Fontos szerepet kap a képzésben a tanulásmódszertan és a gépírás tanítása is. Ezen felül a gimnáziumi tanulmányok utolsó két évében választhatnak a tanulók a továbbtanulási igényeiknek megfelelően az emelt vagy középszintű érettségire felkészítő órák közül. Az új módszer egyébként szinte a nullára redukálja a papírfelhasználást, ami hosszútávon megint egy fontos szempont.
- Annyira innovatív az ötlet és a kidolgozott módszer, hogy egyértelmű volt: támogatnunk kell. A Klebersberg-központ is mellénk állt, így minden feltétel adott volt, hogy az osztály és a magas szintű innováció elinduljon - tette hozzá a történethez Marek János, a Soproni Tankerületi Központ vezetője. Szeretnék, ha a jövőben a Széchenyi minden évben indítana ilyen osztályt. Lesz is rá minden bizonnyal igény, mert a diákoknak nagyon tetszik az új módszer. Tanóráik egészen mások, mint a hagyományos órák, többet dolgoznak csoportban és a kreativitásukra is többszörösen szükségük van. És nem kell könyveket cipelniük, a tananyag, a munkafüzet, s a világháló is ott van a laptopjukon...