Óriási fölénnyel zárta a közösségimédia-hirdetések versenyét a kormányoldal

A Political Capital elemzése.

2023. december 31. és 2024. június 15. között, Magyarországon 4 milliárd 151 millió forint értékben költöttek politikai hirdetésekre a Facebookon és a Google-ön.

A kormányoldal négyszer annyit költött (2,136 milliárd), mint az összes, egymással is versengő ellenzéki kihívója együttvéve (544 millió). Összehasonlításképp: az európai parlamenti és az önkormányzati választással ellentétben egy országgyűlési választáson létezik kampányköltési limit, amit 2022-ben 1,177 milliárd forintnál húztak meg. Ebbe minden kampányeszköz beleértendő, a köztéri hirdetésektől, a választási gyűléseken át az utolsó szórólapig vagy Facebook-hirdetésig. Ehhez képest a kormányoldal kizárólag közösségimédia-hirdetésekre költött idén 2,136 milliárd forintot, igaz, nem 50, hanem 168 nap alatt.

A Fidesz nemcsak hazai sztenderdek szerint szórja a pénzt hirdetésekre: a Google-ön a teljes EU-ban a magyar kormánypárt lett az elmúlt bő öt hónap legnagyobb hirdetője. Sőt, a nyolc legnagyobb összeggel terjesztett videó közül ötnek (!) a cechjét a Fidesz állta. A képzeletbeli EU-s hirdetési dobogó mindhárom fokát a Fidesz foglalja el – egy olyan időszakban, amikor 27 EU-tagországban zajlott választási kampány.

A közösségimédia-hirdetések folyamatos, közel fél éven át tartó monitorozása minden korábbinál nyilvánvalóbbá tette, hogy a kormányzati kommunikációs gépezetnek nemcsak az olyan proxyszervezetek, mint a Megafon és a CÖF képezik részét, hanem számos médium is együtt mozdul velük.

Minden politikai tartalmú hirdetésre költött forintból 47 fillér ellenségképző narratíva terjesztésére ment. 2522 darab hirdetésről van szó, amiket összesen 981 millió 380 ezer forintért hirdettek. Az összeg 98 százalékát kormányzati irányítású szereplők fizették, a maradék 2 százalékon jó pár ellenzéki párt osztozik.

A kormányoldal a választás legfontosabb témájává tette a háborút, azzal a hamis keretezéssel, miszerint az idei választáson (is) a háború és a béke között kellett választani. A másik kiemelt ellenségképző narratíva célpontja Magyar Péter volt, akinek lejáratása – egy rövid időszakot leszámítva – a teljes kampány domináns eleme maradt.

Ez a tartalom a szombathelyi központú Nyugat.hu és a soproni központú Enyugat.hu együttműködése nyomán jött létre. Támogasd a független helyi újságírást!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

Kérjük válasszon:

Hozzásszólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hírek