Majdnem pontosan egy hónappal ezelőtt, szeptember 13-án nyílt a 24. ARC közérzeti plakátkiállítás az újbudai Bikás parkban, az azóta eltelt hetekben padig nem annyira a kiállítástól, mint az ott történt kisebb-nagyobb botrányoktól volt hangos a magyar sajtó.
Mielőtt azonban jobban belemennénk a témába, vizsgáljuk meg egy kicsit az évente jelentkező tárlat múltját és küldetését, mely talán segítségünkre lehet az események megértésében.
A kiállítás története 2000-ig nyúlik vissza, mikor Fatér Anna, Bakos Gábor és Geszti Péter , egy évvel az Arc Kft. megalapítása után megszervezte az első tárlatot a Városligetben, mely aztán egészen 2017-ig szolgált annak otthonául.Az alapítók célja kezdettől fogva reklámcélú órisásplakát-felületek társadalmi üzenetek közvetítésére való felhasználása volt , évről-évre változó tematikában. A szókimondó plakátok már az első években nagy port kavartak, nem egyszer súrolva a botrány határát, így sokszor nehéz volt helyszínt és támogatókat találni.
2011-ben el is maradt a kiállítás.
Mindez azonban nem vetette vissza a pályázók lelkesedését: minden évben stabilan ezer körüli munka fut be , melyek közül 50-100 darabot választanak ki a szervezők bemutatásra.
A változatos témák pedig az érdeklőket sem hagyják hidegen - az LMBTQ-közösséggel, a klímaváltozással, a hittel és visszatérő jelleggel a politikával kapcsolatos művek rendre nagy népszerűségnek örvendenek.
Az idei "Család?" tematika az elmúlt időszakban kardinális kérdésnek számít a magyar politikában és közéletben, így várható volt, hogy parázs viták pattannak majd ki körülötte, az alkotások pedig egyes politikai és egyéb csoportosulásoknál kiverik a biztosítékot.
Így is történt: elsőként egy elfogadásra buzdító plakát esett ismeretlen rongálók áldozatául.
A „Mást szeret, de mi így szeretjük” című alkotás a magyar futballberkekből ragad ki egy példát a tolerancia fontosságára: a plakát egy családot ábrázol, melynek 3 tagja zöld, egy viszont lila pólót visel, utalva ezzel a Ferencváros és az Újpest csapatai közötti rivalizációra.
Úgy látszik, egy látogatónak nem nagyon jött át az üzenet, hiszen pár nappal a megnyitó után obszcén szavakat a plakátra graffitizve fejezte ki nemtetszését.
Ám ez még mind semmi ahhoz a kálváriához képest, ami az elmúlt hetekben egy másik alkotás körül bontakozott ki.
A hányattatott sorsú plakát az „Anya vagy, ne panaszkodj!” címet viseli, és az anyaság olyan nehézségeire világít rá , mint a koszos ruha vagy az „én-idő hiánya”, melyek mindennapos jelenségek gyermekvállalást követően.
A Mi Hazánk Mozgalom tagjai azonban családellenesnek titulálták az alkotást, mivel az szerintük nyíltan gyermektelenségre buzdít, annak ellenére, hogy még soha nem született olyan kevés gyermek Magyarországon, mint 2024-ben.
Véleményük nyomatékosításaként Dúró Dóra, a párt országgyűlési képviselőjének vezetésével, rendőrségi felszólítás ellenére, olyan fogalmakkal ragasztották át a táblán szereplőket , melyek „megmutatják az anyaság valódi szépségeit” .
A politikus ezt követően felszólította a kiállítást megnyitó Karácsony Gergelyt, valamint Újbuda polgármesterét, László Imrét, hogy kérjenek elnézést minden édesanyától.
Az esemény létrehozói ezt követően visszaállították a plakátot eredeti állapotába – ám aki azt hitte, ezzel el is van intézve a dolog, nagyot tévedett.
A Mi Hazánk Mozgalom ugyanis később ismét tiltakozott az ominózus kép ellen, ráadásul a már ismert átragasztásos módszeren kívül most egy táblát is elhelyeztek a plakát mellé , melyen a következő felirat olvasható: „A nők legnagyobb dicsősége az anyaság” .
Itt tartunk most. Az Arc vasárnapig, azaz október 13-ig tekinthető meg.
Az említett plakátokon kívül még számos elgondolkodtató munka várja az érdeklődőket. Egy online közönségszavazás keretében pedig szavazni is lehetőségünk van a nekünk leginkább tetsző alkotásra, a rendezvény weboldalán .
A cikk a fiatal újságírókat képző nemzetközi programunk ( Yocojoin ) keretében született.