Miért van szükség képviselőkre, és ki az ő főnökük?

A demokrácia olyan, mint a levegő, igazából észre sem vesszük, természetes a létezése, de szükségünk van rá. Tudd! Lásd! Tedd! című sorozatunk második része.

Mit jelent a demokrácia? - kérdeztem ismerősömet. - A választás szabadságát, azt, hogy az embernek jogai vannak, a normális élethez való jogok - mondta.

Valódi hírek Sopronból és környékéről! Légy az enyugat.hu támogatója!
Támogatom

Biztos, hogy ahány embert kérdezünk, annyiféle választ kapunk, ami nem feltétlenül baj. A demokrácia ugyanis nem csak társadalmi berendezkedés, életstílus, de egy komplett, átfogó rendszer. Ha valódi a demokrácia, akkor olyan, mint a levegő. Élünk vele, élvezzük, de igazából észre sem vesszük, olyan természetes a létezése.

A nép hatalma

Röviden és a klasszikus megfogalmazásban a demokrácia a nép hatalmát jelenti. Azt, hogy a nép, azaz a polgárok szándéka, akarata érvényesül a politikai és hatalmi döntésekben.

Ezzel a felfogással vissza is éltek a szocialista országokban, ahol azt mondták, minden hatalom a dolgozó népé, amit a választott képviselői útján gyakorol, mint a viccben a konyak élvezetét.

A történelem során megneveztek már sokféle demokráciát, volt a "népi" , az „irányított” , a „polgári” , a „formális” demokrácia, és sorolhatnánk tovább. De a demokrácia nem tűri a jelzőket, ha valamit elé kell illeszteni, akkor azzal a demokráciával valami gond van.

A közügyekben való részvétel

Modern felfogásban a demokrácia egy olyan politikai rendszer, ahol hatalmi fékekkel és ellensúlyokkal biztosítják a társadalom jól szabályozott működését, és ami a népnek a közügyekben való részvételére épül.

Az ókori görögnél például a szabad polgárok kötelességének tartották, hogy részt vegyenek a közéletben, erre szolgált az agora, a központi tér, ahol aztán jókat lehetett vitázni.

Aminek késői megfelelője a londoni Hyde-park, ahol bárki elmondhatja a véleményét, és talán van is, aki meghallgatja.

Az athéni demokrácia rendszere

Az ókori görög demokráciáról sorozatunk első részében írtunk, melyek kapcsán azért meg kell jegyezni, hogy ezek a demokráciák közben rabszolgatartók is voltak, demokratikus jogaik csak a szabad polgároknak voltak, és csak a férfiaknak. Szóval, ezek az ókori demokráciák eléggé kirekesztőek voltak, de elültették az igazságosabb társadalmak csíráit.

Beleszólni a közös ügyekbe

A gyakorlatban a demokrácia azt jelenti, hogy a társadalomban mindenki egyenlő, egyenlő jogokkal bír, és ugyanazon mértékben szólhat bele a közös ügyekbe.

De hogyan lehet beleszólni a közös ügyekbe? Addig, amíg egy kisebb városállamról volt szó, tulajdonképpen mindenki részt vehetett a döntésben. Legyen szó arról, hogy mekkora adót kell fizetni, amiből a városállam a közös munkákat finanszírozza, hogy hol építsenek új házakat, kivel barátkozzanak a szomszédok közül, és ki ellen viseljenek hadat.

Addig, amíg kevesen voltak a szavazásra jogosult polgárok, működött a közvetlen demokrácia, vagyis az, amikor mindenki szavaz a döntések előtt. De amikor több ezer, később több tízezer polgárról volt szó, ez az út nem volt járható.

Ekkor jött a képviseleti rendszer. Amikor a polgárok maguk közül megbíznak valakit, hogy képviselje az érdekeiket a döntéshozók között, és így ezek a megbízottak lettek a képviselők .

Azok, akiket most is választunk. Június 9-én például az önkormányzati és az európai parlamenti képviselőket választottuk meg.

A képviseleti demokrácia

És ezzel ki is alakult a képviseleti demokrácia, aminek azért elég sok típusát ismerjük, de a lényeg mindenhol ugyanaz. A polgárok megbízzák a képviselőjüket, hogy képviselje őket, és a nevükben nyilvánítson véleményt és szavazzon a közös ügyekben. Ez az alapvető elképzelés, aztán, hogy mára hová fajult a rendszer, arról majd sorozatunk későbbi részében írunk.

Minél nagyobb volt egy közösség, annál több polgárt kellett képviselnie egy képviselőnek, és előbb-utóbb eljött a helyi, regionális és országos döntéshozatalok ideje.

Messze volt már az, hogy minden egyes ügyben szavazhatott a polgár, választójoga egyre inkább a képviselők megválasztására korlátozódott.

A többszintű demokrácia

A polgár megválasztja a helyi, a regionális (megyei) és országos képviselőit, a következő véleménynyilvánításhoz pedig meg kell várnia a következő választást. Ahol vagy újabb bizalmat szavaz meg a korábbi képviselőnek, vagy egy másik jelöltre szavaz, mert abban jobban megbízik.

Az utóbbi évtizedekben egyre erősebben tér vissza a közvetlen demokrácia amúgy jogos igénye. A technikai fejlődéssel, az internettel és az abban rejlő lehetőségekkel egyébként már adottak a feltételek, hogy mindenki véleményt nyilvánítson egy-egy ügyben.

Ez azonban biztosan nem veszi át egyelőre a képviseleti demokrácia helyét, azon egyszerű oknál fogva, hogy akiknek erről dönteniük kellene, ellenérdekeltek. Mert ha visszatérne a közvetlen demokrácia, eltűnnének a jelenlegi politikusi pozíciók is, vagy legalábbis azok nagy része. Ezt pedig egyetlen politikus sem szavazná meg.

A 13. századi képviseleti demokráciák

De visszatérve a történelemre, a késő középkorban néhány helyen már a felvilágosodás, a fékek és egyensúlyok megalkotása előtt demokráciát hoztak létre.

Rendi országgyűlés Pozsonyban a 19. század közepén
Forrás: parlament.hu

A svájci szövetségi állam 13. századi első formáiban néhány kantonban a teljes jogú és szabad polgárok népgyűléseken intézték a legfontosabb közügyeket. Más kantonokban a városi polgárság intézte az ügyeket, de ebből a vidéki lakosságot kizárták, és volt, ahol arisztokratikus jogok alapján irányítottak.

Nyugat-Európában, a feudális királyságokban a feudalizmus második és harmadik szintjén lévő főurak is egyre nagyobb beleszólást akartak a hatalomba. Habár még előttük volt a 17. századi abszolutizmus, de már a 13. században megalakultak a rendi országgyűlések, ahol a nemesurak vitatták meg a közös ügyeket.

Ezekbe a rendi országgyűlésekbe aztán - a városi polgárság növekedése és erősödése folytán - egyre több köznemes és szabad városi polgár is bejutott. Angliában már a 17. századtól valódi parlamentarizmusról lehet beszélni. Érdekes, hogy a lengyeleknél és a litvánoknál, valamint Magyarországon a rendi országgyűlés nemesei beleszólhattak az állam irányításába, miközben létrejöttek e helyi nemesi önkormányzatok, a vármegyék is. A modern demokrácia kialakulására azonban a 19-20. századig várni kellett.

Tudd! Lásd! Tedd! című sorozatunkat hamarosan folytatjuk.

A sorozatot a German Marshall Fund of the United States támogatja. „A jelen publikációban kifejtett vélemények nem feltétlenül képviselik a German Marshall Fund of the United States vagy partnerei véleményét.”
Ez a tartalom a szombathelyi központú Nyugat.hu és a soproni központú Enyugat.hu együttműködése nyomán jött létre. Támogasd a független helyi újságírást!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

Kérjük válasszon:

Hozzásszólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hírek