A nagy 2012-es kaszának több vasúti megállóhely és vasútállomás is áldozatul esett. A Soproni járásban Balffürdőn, Peresztegen, Nemeskér-Egyházasfalun és Harkán sem áll meg azóta semmi. Utóbbira mondjuk ez nem teljesen igaz, hiszen elágazó állomásról van szó, ezért forgalmi okból naponta többször is várakoznak Harkán személyszállító vonatok, utascserére azonban nincs lehetőség.
Ahol kisebb fejlesztéssel újraindítható lenne a forgalom
Pereszteg és Nemeskér-Egyházasfalu esete azért lehet bosszantó, mert nem sokkal bezárásuk előtt újították fel a vasútvonalat, így magukat a megállóhelyeket is, majd jött a 2012-es menetrendváltás, és azóta csak gazosodnak az akkor vadonatújan telepített peronok, esőbeállók. Ráadásul nem sokkal ezután telepítettek több másik, a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalon található megállóhelyre kerékpártárolót, valamint alakítottak ki P+R parkolókat is, e két megállóhelyre viszont értelemszerűen nem került ilyesmi.
Balffürdő esete azért különleges, mert a megállóhely valójában nem is Balfhoz, hanem Kópházához van közel, konkrétan Kiskópháza lakóházai mellett található. Kópházán ugyan van egy működő megállóhely, de a másik vasútvonalon, több kilométerre ettől, simán visszaindítható lenne a megállóhely, csak mondjuk nem Balffürdő, hanem Kópháza-felső néven. Bár tény, a megszüntetett megállóhely ideje is meg van számlálva: a Győr-Sopron vasútvonal fejlesztésének köszönhetően ugyanis valahol Fertőboz állomás és Balffürdő megállóhely között a Szombathely-Sopron vasútvonalra lenne átkötve, tehát Balffürdő mellől elméletileg eltűnnek a sínek, bár ki tudja, lesz-e ebből egyáltalán valami.
Véleményem szerint ezeken a helyeken, azaz Balffürdőn, Harkán, Peresztegen, Nemeskér-Egyházasfalun kisebb fejlesztést követően újraindítható lenne a személyforgalom, akár feltételes megállási rendben is. Kisebb fejlesztés alatt természetesen P+R parkolót, B+R kerékpártárolót, valamint némi utastájékoztató rendszert értek. Nemeskér-Egyházasfalu megállóhely mindkét településtől elég messze esik, ugyanakkor a környéken van másik hasonló megálló is, Rétfalu-Siklósd (Wiesen-Sigleß), ahol ezeket a fejlesztéseket végrehajtották, plusz van buszmegálló is, így az emberek használják is a megállót.
Ahol már komolyabb fejlesztésre lenne szükség
Sopron most már egy százezres város, a környék hasonló méretű településeihez képest viszont csak egyetlen helyen áll meg a vonat: a GYSEV Pályaudvaron. Bár a város egyre inkább terjeszkedik, ha valaki vonattal szeretne eljutni Szombathely, Győr, Ebenfurt vagy Bécsújhely felé, mindenképp az egy és egyetlen vasútállomáson szállhat fel. Pedig volt Sopronnak még egy állomása, a Déli pályudvar , amit a 90-es évek végén hagytak fel. Azóta számtalan szórakozóhely, vendéglátóhely váltotta egymást az épületben, egyszer leégett a teteje, kétszer felújították, a régi neonbetűs állomásnév tábla pedig nyomtalanul eltűnt.
Hasonló a sorsa az egykori Ágfalva vasútállomásnak is, ahol már csak a felvételi épület van meg, lakóházként, viszont nemrég felújításon esett át, és kapott is egy új GYSEV szabványú állomásnév-feliratot. A vonatok viszont csak átrobognak, közvetlenül a falu házai mellett akár 120km/órás sebességgel is.
Sopron-Déli és Ágfalva helyzete kicsit már más. A Déli pályaudvar, mint vasútállomás, már elég nehezen lenne újraindítható, ugyanakkor megállóhelyként óránként 2 vonat gond nélkül megállhatna, a vasútvonalon amúgy is működik a feltételes megállási rendszer, csak némi magasperon építésre illetve tereprendezésre lenne szükség. Mondom ezt laikus szemmel. Ágfalván már szó szerint semmi sincs meg, de annak idején még Firtl Mátyás egykori országgyűlési képviselő beszélt arról, jó lenne, ha ismét megállnának a vonatok Ágfalván, akár egy új, központibb helyen kialakított megállóban.
Ahol már semmi sincs meg
A Fertőszentmiklós-Pomogy vasútvonal, azaz a FHÉV felújítása kapcsán szomorúan konstatálhatták az utasok, hogy Sarród nem kapott új megállót. Sőt, a régi peron legutolsó maradványait most távolították el. A vasutallomasok.hu szerint pedig itt a 80-as évek közepén még megállóhely működött, pedig akkor a határon átjárás alig volt kivitelezhető az utasoknak, a vonatok többnyire Fertőújlakig közlekedtek. Apropó Fertőújlak, a semmi közepén lévő egykori állomás is feledésbe merülni látszik: bár a GYSEV "jelképes összegért" bérbe adásra kínálja az épületet, a vasútvonal fejlesztése során a peron maradványa is eltűnt, sőt, a sínek és az épület között egy másfél méteres vízelvezető árok létesült. Ráadásul a Fertőújlakra vezető földút alig járható, plusz hiányzik a Hansági-főcsatornán az úthoz kapcsolódó híd.
És egy bónusz
Sopronkeresztúr (Deutschkreutz) és Sopronnyék-Harácsony (Neckenmarkt-Horitschon) állomások között 2013-ban szűnt meg a személyforgalom. Azóta tehervonatok sem járnak, ez a szakasz pedig teljesen magára lett hagyva. A síneket lassan benövi az aljnövényzet, a két állomás közötti megálló pedig pusztul. Ez nem más, mint Alsópéterfa (Unterpetersdorf).