Júliustól alapjaiban változik a Dunántúl vonatközlekedése - Térképen mutatjuk az új helyzetet

Közel háromszorosára nő a GYSEV működési területe, közben beúszik a képbe a NER is.

Még 2022-ben vette át Lázár János tárcája a közlekedési területet, miután Palkovics László technológiai és ipari miniszter lemondott. 2023-ban óvatos duhajként kezdte el a MÁV átalakítását, de már ekkor összevonták a MÁV-ot és a Volánt, hogy egy helyen készülhessenek a menetrendek.

Valódi hírek Sopronból és környékéről! Légy az enyugat.hu támogatója!
Támogatom

A rendszer viszont nem lett működőképesebb, a MÁV késései években mérhetők 365 napos viszonylatban. Az események azonban 2025-ben jelentősen felpörögtek. A Magyar Állam először némi kiszorítósdi után megszerezte a GYSEV-et , illetve annak felét, mert a GYSEV Cargo már a Tiborcz Istvánhoz köthető Wabererer’s Nyrt.-hez, és így a NER-hez került .

A vonat egyértelműen GYSEV, de kié a pálya alatta?
Mészáros D. Zsolt

Lázár miniszter már korábban közölte : a GYSEV járműparkjának egy részét is beforgatják a napi közlekedésbe. Ez a döntés némileg ellentmondásos volt azzal az ígérettel, hogy a Dunántúlon a MÁV enged át szolgáltatási területet, méghozzá 752 kilométernyit. A MÁV által kezelt vasúti pályák hossza országosan 8057 kilométer, beleértve az egy- és többvágányú szakaszokat is. Ebből látszik, hogy még így is marad.

Ezzel szemben a GYSEV-nek jelenleg 434,7 kilométernyi vasúti pályája van, az ajándék 752 kilométerrel viszont közel megtriplázódik az általuk kezelt szakaszok hossza, amelyhez képzett személyzetet ugyan kap, de korszerű eszközöket aligha.

Az átadás során a következő szakaszok kerülnek a GYSEV-hez, tovább bonyolítva a már amúgy is komplex helyzetet:

  • 10 – Győrszabadhegy állomástól Celldömölk állomásig (mindkettő benne van az átadásban)
  • 11 – Győrszabadhegy és Veszprém állomások nincsenek benne, a kettő közti szakasz kerül átadásra
  • 11a – Zirc nincs benne, Dudarbánya benne van
  • 13 – Nagygyirmót nincs benne, Franciavágás benne van
  • 13 – Nagygyirmót és Pápa is benne vannak
  • 14 – Pápa nincs benne, Csorna PVH (pálya vasút határ) nincs benne – tehát csak a kettő közötti szakasz kerül át
  • 17 – Zalaszentiván PVH nincs benne, Nagykanizsa nincs benne – csak a köztes szakasz kerül át
  • 20 – Székesfehérvár nincs benne, Porpác PVH nincs benne
  • 22 – Zalalövő pálya vasút határtól Zalalövő állomásig (csak ez a kis szakasz)
  • 23 – Zalaegerszeg nincs benne, Rédics benne van
  • 24 – Zalabér-Batyk nincs benne, Zalaszentgrót benne van
  • 25 – Boba nincs benne, Őriszentpéter (az országhatárig) benne van
  • 26 – (1) Ukk nincs benne, Tapolca nincs benne
  • 26 – (2) Balatonszentgyörgy nincs benne, Tapolca benne van
  • 27 – Csajág nincs benne, Hajmáskér nincs benne
  • 30 – Balatonszentgyörgy nincs benne, Murakeresztúr (az országhatárig) benne van
  • 41 – Gyékényes állomás nincs benne, országhatárig tartó szakasz benne van
  • 60 – Murakeresztúr nincs benne, Gyékényes benne van
  • 266a – Celldömölk-Rendező benne van, Vinári elágazás nincs benne
  • 266b – Celldömölk-Rendező nincs benne, Celldömölk nincs benne
  • 291 – Zalaszentiván elágazás nincs benne, Andráshidai elágazás nincs benne
  • 292 – Kerta elágazás nincs benne, Jánosháza elágazás nincs benne
  • 350 – Ajka nincs benne, Csinger benne van
  • 351 – Ajka nincs benne, Padragkút benne van
  • 352 – Tapolca nincs benne, Zalahaláp benne van
  • 353 – Uzsa nincs benne, Uzsabánya benne van
  • 54 – Balatonszentgyörgy elágazás benne van, Sármellék benne van
  • (A fenti listában a PVH a pálya vasút határt jelöli, amely egy üzemeltetési határpont a vasúti hálózaton. Azt a fizikai vagy adminisztratív helyet jelöli, ahol két vasúttársaság – jelen esetben a MÁV és a GYSEV – felelőssége elválik egymástól egy adott vasútvonalon.)

    MÁV-GYSEV vasútvonalak
    Mészáros D. Zsolt

    Az átadás céldátuma július elseje, azonban ez a döntés kiélezte a viszonyt a MÁV és a GYSEV dolgozók között. Meg nem erősített információink szerint Tapolcán volt egy üzembejárás, amelyen meglehetősen feszült volt a légkör.

    A feszültséget az okozza, hogy a MÁV alkalmazottak úgy érzik, a GYSEV az a rossz szomszéd, aki ha átjön borozni, a végén elviszi magával a hűtőt, meg a mikrót is. A másik oldalról pedig a nem kívánt plusz feladatok emelik meg a dolgozók pulzusszámát.

    A 20-as számú fővonal

    És, amíg mindenki valami mással van elfoglalva, addig sem tűnik fel senkinek, hogy így a GYSEV, és ezzel együtt az immár Tiborcz István érdekeltségébe tartozó GYSEV Cargo ráteheti a kezét a 20-as számú, egyvágányú fővonalra. Ez a Szombathelytől Székesfehérvárig tartó szakasz nemcsak a Bakonyt szeli át, de információink szerint ezen a szakaszon főleg a tehervonatok közlekednek. Ez az egyik fő útvonal az országon áthaladó, vasúti teherforgalom számára.

    A GYSEV és MÁV közötti átadás-átvétel nem csupán a közlekedési infrastruktúra átszervezéséről szól, hanem a politikai és gazdasági érdekek érvényesítéséről is. Azzal, hogy a GYSEV Cargo a Waberer’s révén teljesen, míg a stratégiai fontosságú 20-as számú Szombathelytől Székesfehérvárig húzódó vasúti szakasz közvetetten, de mégis csak Tiborcz István érdekeltségi körébe kerülhet.

    Mivel ezen a szakaszon a teherforgalom kulcsszerepet játszik az ország gazdasági szállítmányozásában, és mivel ez a vonal jelentős része az országos teherforgalom fő útvonalaként szolgál, különösen értékes lehet a NER számára. A lépés tehát nem meglepő, mert így nem csak a gazdasági előnyeit élvezhetik ki, hanem a kontrollt is megszerezhetik a vasúti teherfuvarozás egy része fölött.

    Ezzel pedig lehetőségük nyílhat a jövedelmező közlekedési ágazat szegmenseinek közvetlen irányítására. A kérdés az, hogy a reformok valóban a vasúti közlekedés javítását célozzák-e, vagy inkább egy újabb eszközként szolgálnak a politikai és gazdasági hatalom koncentrálására.

    Ez a tartalom a szombathelyi központú Nyugat.hu és a soproni központú Enyugat.hu együttműködése nyomán jött létre. Támogasd a független helyi újságírást!
    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

    Kérjük válasszon:

    Hozzásszólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Hírek