Utazásaim Homlok Zsolt koponyája körül: egy NER-oligarcha felemelkedése és bukása

Az amúgy tehetségesnek mondható Vas megyei vállalkozó karrierútját a gyorsaság jellemezte, mert ahogy a csúcs közelébe került és elvette Mészáros Lőrinc lányát, úgy ért véget a házassága és a pályafutása is. De, a története sokkal inkább a NER működésének ékes példája.

Valamikor a G-nap és Simicska Lajos érdekeltségeinek felszámolásakor lett igazán szembetűnő az, hogy a Fidesz, és ezzel együtt a Nemzeti Együttműködés Rendszere (NER) nem fél drasztikus megoldásokat alkalmazni - írja cikkében laptársunk, a Nyugat.hu. Ekkor vált széles körben láthatóvá, hogy miként kezeli az állam a gazdasági élet szereplőit. És, ha kell, akkor a „sajátjait” sem kíméli, aki nem lojális, annak nem csak a NER-ben, de a magyar gazdasági vérkeringésben sincs maradása. A témával lapunk is részletesen foglalkozott: A sárvári földek Simicskától Mészáros Lőrinchez való vándorlásának története című írásban.

Valódi hírek Sopronból és környékéről! Légy az enyugat.hu támogatója!
Támogatom

Megszerezték a számukra fontosabb vállalkozásokat, mert az ország infrastruktúráját úgy lehetett a leginkább NER-barát módon kivitelezni, ha a kifizetett – sokszor európai uniós – pénzek ugyanabba a rendszerbe csorogtak vissza.

Jelen írásunkban arra próbálunk rávilágítani, hogy miként működik a Nemzeti Együttműködés Rendszere, és milyen előnyökkel jár, ha valaki bekerült a klubba, például családi alapon. A NER-től eddig sem volt idegen, hogy tehetséges, vagy éppen módos vállalkozók a Fidesz és annak közelébe beházasodva keressék a gyorsabb boldoguláshoz vezető utat.

Ezt a műfajt Tiborcz István fejlesztette tökélyre azzal, hogy Orbán Viktor lányát, Ráhelt vette feleségül. És rögtön ott van az ellenpélda, Rogán-Gaál Cecília, aki nem csak beházasodni tudott a NER-be, hanem úgy elválni, hogy nem csak a saját, de a barátnője, Sarka Kata anyagi helyzetét is felfejlesztette.

A lista pedig a Mészáros-cégekkel szorosan együttműködő Duna Aszfalt egyik tulajdonosánál, Szíjj Lászlónál folytatódik. Szíjj egyik lánya Zsuzsanna a tiszakécskei alpolgármester Polyák József felesége lett, míg a másik lány, Berta férje az az ügyvéd, aki alkalmanként bedolgozik a Duna Aszfaltnak is.

Homlok Zsolt vasútfelújításról tart sajtótájékoztatót 2021-ben
Mészáros D. Zsolt

És, a Mészáros-klánba sem cikkünk alanya, Homlok Zsolt az első, aki beházasodással próbálta javítani saját gazdasági helyzetét. Mert előtt ott volt Mészáros Lőrinc nagyobbik lányát Beatrixet eljegyző Pálffy Balázs, aki a kézfogó után csodák csodájára az ország két jelentős építőipari cégének az élére is odakerült. De, az ő ejtőernyőzése tiszavirág életű volt, a jegyesség felbontásával együtt el is tűnt.

De, meg kell említenünk még Várkonyi Andreát is, aki eleinte még titokban, aztán egyre nyíltabban szerette Mészáros Lőrincet, s ma már luxusjachtok fedélzetén az energiaitalos cég jeges kávéját.

Az ív, amelyet Homlok Zsolt cégei írnak le

Ehhez képest kissé szokatlan Homlok Zsolt pályája, aki eleinte Mészáros Lőrinccel kezdett bizniszelni és csak azután jegyezte el Mészáros Ágnest, Lőrinc kisebbik lányát. A dologból házasság, végül válás lett, de ne szaladjunk ennyire előre.

Eleinte a Swietelsky Vasúttechnika Kft. vezetőjeként vett részt közös tenderekben Mészáros Lőrinccel, majd ez az együttműködés annyira jól ment, hogy Homlok Zsolt egy idő után Mészáros érdekeit előrébb helyezte az anyavállalat, a Swietelsky GMBH. érdekeinél is. Ez odáig fajult, hogy 2016-ban távoznia kellett a Swietelsky Vasúttechnika Kft. éléről, és ez év végén meg is alapította saját cégbirodalmának zászlóshajóját a Homlok Építő Zrt.-t, és megállapodott Mészáros Lőrinc kisebbik lánya, Ágnes mellett is, hiszen az eljegyzést a menyegző követte.

A cég a Mészáros Lőrinccel közös üzleteknek köszönhetően szépen szárnyalt. 2019-ben 4,8 milliárd, 2020-ban 7,5 milliárd, 2021-ben viszont már majdnem 10 milliárd (9,9 milliárd) volt a cég nettó árbevétele. Ezt követte a válás 2022-ben, amikor a cég komoly mínuszokat könyvelhetett el, és a nettó árbevétele 5,2 milliárd forintra esett. 2023-ra azonban újra feltámadni látszott a Homlok Építő Zrt., év végén a nettó árbevétel 8,3 milliárd forintot tett ki.

A Homlok Építő Zrt. nettó árbevétele (2019-2023)
Nyugat.hu

Ugyan a 2024-es adatokra még várni kell, kell a fenti számok kirajzolják azt az ívet, amit Homlok Zsolt cége írt le, ahogy egyre közelebb gravitált a gazdasági holdudvarhoz. A válás pedig nem csak a magán-, de a gazdasági életben is törést jelentett. Az viszont még kérdéses, hogy újra emelkedő pályára áll a Homlok Építő Zrt., vagy csak a külföldi vállalatok átszervezéséből futotta egy tőkeinjekcióra.

Így most egy virtuális utazásra invitáljuk olvasóinkat, hogy napról napra gravitáljunk közelebb Homlok Zsolt koponyájához, megmutatva, hogyan működik a NER belső köreinek világa, hogyan lesz egy egyébként tehetséges vállalkozóból kegyelt, majd kegyvesztett, és arra is próbálunk fényt deríteni, hogy mi vezethetett a szakításhoz, és van-e visszaút a bukás után.

1. nap: a megközelítés

Homlok Zsolt saját bevallása szerint egy Vas megyei kis faluban született, általános iskoláit Celldömölkön, középiskolai tanulmányait pedig Szombathelyen folytatta. Az iskola mellett sportolt, tagja volt a Haladás korosztályos utánpótlás csapatának is, de a tanulás jobban érdekelte, így ezzel felhagyott. A fiatalkoráról nagyjából ennyit árult el egy Polgári Esték nevű rendezvényen .

Swietelskyből ki, Mészáros-klánba be

Az kétségtelen, hogy Homlok Zsolt a Swietelsky Vasúttechnika Kft. vezetésével beküzdötte magát a topmenedzserek világába, ám amikor 2016 szeptemberében elkezdődött a dél-balatoni vasútvonal 100 milliárdos felújítása, Homloknak rekordgyorsasággal kellett távoznia a cégtől. A felújítást akkor a Swietelsky Mészáros Lőrinc R-Kord nevű vasúttechnikai cégével közös konzorciumban nyerte el.

Egyes forrásaink szerint akkora volt a baj, hogy a bécsi székhelyű nagyvállalat központjába Mészáros Lőrinc utazott ki személyesen, hogy elsimítsa a balhét. A sógoroknak az nem tetszett, hogy Homlok Zsolt egy idő után sokkal inkább Mészáros Lőrinc érdekeit képviselte, mint a cégét, amelynek az élén volt. Mindenesetre az osztrákok felfüggesztettek minden olyan szerződést, amelyeket Homlok kötött meg, többek között a Haladás névadó szponzori szerződését is.

A NER és a foci

A NER-ben különös szerep jutott a labdarúgásnak. A kiszolgáló-személyzet hamar belátta, hogy Orbán Viktor szívéhez a focin keresztül vezet a leggyorsabb út. Az elköteleződést pedig tovább erősítette, vagy talán erőltette a stadionépítési-láz; melynek ajándékát Szombathely is megkaphatta 2017-ben. Ma már ott tartunk, hogy az NB I-ben gyakorlatilag nincs olyan csapat, amelyiknek ne lenne valami becsatlakozási pontja a NER-be. A jó hír pedig az, hogy a nemzeti együttműködés már a határon túli csapatok felé is kikacsintgat .

A Haladás Sportkomplexum madártávlatból; az építkezés kezdeténél még ott volt Homlok Zsolt is
Mészáros D. Zsolt

De nem csak a Haladás kapott szuper kis stadiont, nem is az első volt a sorban, mert Kubatov Gábor Ferencvárosa és Mészáros Lőrinc Puskás Akadémiája mindig elsőbbséget élvezett. A Haladás Stadion az ágytál formáján kívül az építési költségeinek elszabadulásával is észrevétette magát. 8,8 milliárdra tervezték, aztán egy 13,1 milliárdos ajánlatot fogadtak el, hogy végül 15,2 milliárd forintból felépüljön a Rohonci út éke.

A beruházást a Mészáros Lőrinchez kötődő ZÁÉV végezte, az alvállalkozók között pedig, hogy, hogy nem, de ott volt Homlok Zsolt a Swietelskyvel, bár az építkezés végét már nem az ausztriai székhelyű cég élén ünnepelhette meg.

2. nap: Csak a foci

Homlok Zsolt először 2012-ben tűnt fel a Haladás környékén, akkor a Swietelskyvel kötött névadó szponzori szerződést a szombathelyi csapattal. Majd egy évvel később, 2013-ban már a Haladás VSE elnökének választották meg. A dolog pikantériája, hogy eleinte a támogatás csak ígéret szintjén létezett. 2015-ben a Puskás Tivadar vezette szombathelyi városvezetés pedig szép csendben engedte, hogy Illés Béla többségi tulajdont szerezzen a Haladásban.

Így történt, hogy ebben a kusza helyzetben mindenki azt hitte, hogy Illésék nem raktak pénzt a csapatba, míg Homlok Zsoltban mindenki a megmentőt látta. Pedig a helyzet az, hogy Illés Béla és Halmai Gábor egy felcsúti Puskás Akadémia - Haladás meccsen mentek oda Orbán Viktorhoz segítséget kérni, mivel a csapat anyagi helyzete eléggé rozoga lábakon imbolygott.

Politikában jártas forrásunk elmondta, hogy Orbán Viktor alapvetően kedveli Illés Bélát, aki sokáig volt a magyar labdarúgó válogatott csapatkapitánya, így a lelátón rögtön intézkedett: magához rendelte a meccsen Mészáros Lőrinccel együtt jelen lévő Homlok Zsoltot, és utasította, hogy a következő munkanapon legyen gondja arra, hogy a Haladás pénzhez jusson.

Homlok Zsolt, Mészöly Géza és Séllei Árpád a lelátón
Szombathelyi Haladás

Miután ez megtörtént, Homlok Zsolt folyamatosan növelhette befolyását a Haladásban. S bár egy ponton az Illés Béla és Homlok Zsolt közötti hatalmi harc rendeződni látszott azzal, hogy Illésé lesz a szakmai, Homloké a pénzügyi irányítás, végül nem így lett. Egy másik politikában mozgó forrásunk ezt azzal egészítette, hogy Homlok nem volt teljesen vak a dolog foci részéhez sem, kritikus szemmel nézte a "csapata" játékát, amivel gyakorta elégedetlen volt.

Kié legyen a Haladás?

Időközben a Swietelskytől való távozásával 2017-től már a saját cégén keresztül támogatta a csapatot Homlok, valószínűleg ettől még inkább a sajátjának érezte azt. A hatalmi harc végül odáig fajult, hogy 2019-ben már a szurkolók azt skandálták a lelátón, hogy "Illés tedd vissza a pénzt!", ezek után 2022-ben Homlok meg is szerezte a Haladás mögött álló Halmill Kft.-t és a HVSE többségi tulajdonosa lett.

A történethez az is hozzátartozik, hogy Illés Béláék az akadémiai rendszerben nagyobb lehetőséget láttak , mindig erre fókuszáltak. De, az önkormányzati cégeket mindig szigorúan ellenőrizték, így pedig a Haladás ráfizetéses volt Illéséknek. Ezért is igyekeztek egyre jobban minimalizálni az önkormányzati tulajdonrészt. 2015-ben megszerezték a csapatot és onnan az azt üzemeltető kft. működése egyre átláthatatlanabb lett. A szombathelyi foci pedig elnyelte a szponzori pénzeket, tagi kölcsönöket és pénzügyi machinációkkal tudott csak talpon maradni.

Politikához közeli forrásaink egybehangzó véleménye, hogy amikor Homlok Zsolt megérkezett a Haladáshoz, akkor a csődtől mentette meg a csapatot, ami pártállástól függetlenül az érdemei közé sorolandó. A saját cégein és a hozzá köthető szponzorokon keresztül pedig folyamatosan belerakta azt a néhány tízmillió forintot, amiből a Haladás képes volt talpon maradni. A fejlődéshez azonban ez kevésnek bizonyult, míg a Mészáros Lőrinccel való rivalizálás és a bukás végleg betett a csapatot működtető üzletembernek.

Illés Béla és Orbán Viktor az Illés Akadémián
Bonyhádi Zoltán

Szombathely focicsapat nélkül maradt

A Haladás végül 2024. július 9-én, kedden szűnt meg létezni, s bár a szurkolók szerették volna, hogy a többségi tulajdonost felelősségre vonják, de Polt Péter legfőbb ügyészt idézve; a rossz gazdálkodás nem büntetőjogi kategória. A színfalak mögötti játszmák és a rendszer romlottsága végül a Haladás labdarúgócsapatának helyzetében mutatkozott meg . Amíg haver vagy, addig számolatlanul jön a pénz akkor is, ha átláthatatlan módon gazdálkodsz, de ha elzárják a pénzcsapot, akkor bukik minden .

A Haladás története után tegyük fel a kérdést, hogy honnan ez a fene nagy barátság, hogy Magyarország elsőszámú oligarchája személyesen megy elsikálni a dolgokat? Nos, a válasz roppant egyszerű, még Homlok Zsolt vezetése alatt kapta meg a Swietelsky a felcsúti kisvasút megépítésére a megbízást. A kivitelezőt közbeszerzés nélkül választották, a 857 millió forint bruttó összköltségű projektet pedig a Felcsúti Utánpótlás-nevelésért Alapítvány finanszírozta.

Egy válás, egy eljegyzés

Ezek után kiderült, hogy Homlok Zsolt elvált és azóta már Mészáros Lőrinc középső lányával, Mészáros Ágnessel jár jegyben . A Mészáros lány jó partinak tűnt, hiszen több családi vállalkozásban is benne volt, sőt, 2015-ben 443 millió forint értékben vásároltak a nevére Felcsút környéki termőföldeket. Ekkoriban több szombathelyi beruházást is elnyert , többek között a Sportligetet, a Víztornyot is felújíthatta, és építhetett egy gyalogoshidat az Arany-patakra.

Homlok Zsolt és Mészáros Ágnes
haladás.hu

A Swietelsky Vasúttechnika Kft. után a prágai Rafinanz Promotion s.r.o. elnevezésű cégben bukkant fel Homlok Zsolt , amelynek 75 százalékban lett a tulajdonosa. A maradék 25 százalékot az Észtországban bejegyzett Colaire Consulting Osaühing szerezte meg . Utóbbinak pedig Homlok Tibor volt a kézbesítési megbízottja.

A Rafinanz Promotion azért kellett annyira Homloknak, és rajta keresztül a Mészáros-klánnak, mert 2017 januárjában ez a cég szerezte meg a Vasútvillamosító Kft. 76 százalékát, egy másik prágai cégtől, az Elektrizace Zeleznic AS-től.

Felvásárlás felvásárlás hátán

A tranzakció után nem sokkal a Vasútvill Kft.-vel Homlok Zsolt felvásárolta a GTH Holding nevű céget . Ez első ránézésre csak egy kis ügyletnek tűnhet a sokból, ám 2015-ben a GTH elnyert egy közbeszerzést, melynek keretében 2019-ig egyedüliként végezhették szinte az összes magyarországi vasútépítési munka műszaki hitelesítését.

A Vasútvillamosító, ahogy a neve is sejteti, felsővezeték-építéssel foglalkozik, és akkoriban évi 3-4 milliárdos árbevételt produkált, szerényen, forintban. Így Mészárosék egy újabb vasútépítési részterületbe tudtak beszivárogni, mert korábban vasúti pályaépítő, biztosító-, illetve távközlési berendezések kiépítésével foglalkozó cégeik már voltak. A Vasútvillel pedig ott állhattak teljes arccal a vasút felé is.

Ehhez pedig kellett egy olyan vasúti guru, aki nem csak a pénzeket tudja elgurigázni, hanem azt is tudja, hogyan kell egy vasútvonalat megépíteni. A maradékból használhatót pedig kevesen tudnak összerakni, de Homlok Zsolt mellett ott volt a rutin, lévén érti a szakmát.

Így nem is csoda, hogy az R-Kord mellé 2017 decemberében még egy vasútépítő céget hozott létre Mészáros Lőrinc, mégpedig az RM International Zrt.-t. Ennek élére egy háromtagú igazgatóság került: Mészáros Beatrix (Mészáros Lőrinc nagyobbik lánya), Homlok Zsolt és az R-Kord vezér Csűrös Sándor.

Azért azt is meg kell említeni, hogy a háttérben nagyon ment a helyezkedés, Mészárosék sok pénzt sejtettek a vasútépítésekben. Az akkor már kegyvesztett Simicska Közgépének érdekeltségében volt egy cég, tele eszközökkel és emberekkel, és ezekre szükségük volt.

A Swietelsky segít, ha baj van!

A megoldást fura mód a Swietelsky GmbH jelentette, akik még 2016-ban megalapították a Vasútautomatika Kft.-t, mivel be akartak lépni a vasúti biztosítóberendezések piacára. A G-nap után Simicska Lajos kegyvesztetté vált, így a Közgép és az ahhoz köthető cégek alól, hamar kicsúszott a talaj. Így járt a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezés Építő Kft. is, amelynek a vezetősége 2016. április 26-án körlevelet küldött a vasutas piac többi szereplőjének, és eladásra kínálták a cég vagyonát, illetve jelezték, hogy leépítik a munkaerő-állományt.

A Swietelskynek pedig több se kellett, a Vasútautomatikával lecsaptak a cég eszközeire és a dolgozóira is, majd egy évvel később Mészárosék is vitték a már felfejlesztett Vasútautomatika Kft.-t, tokkal, vonóval. A cég élére azonban nem Homlok Zsolt került, hanem Mészáros horvátországi jobbkeze, Sakalj Ferenc (Szakály Ferenc - a családjában többen a Szakály vezetéknevet használják, ő az egykori Jugoszlávia területén született, a mai szerbiai Zenta környékén).

A döntés érdekes, hiszen Sakalj előtte nem mozgott vasutas körökben, és annak ellenére, hogy Horvátországban tevékenykedik, a lakcíme kanadai. Ennek oka az lehetett, hogy Mészáros Lőrinc nem akarta kihúzni a gyufát az osztrákoknál, de az benne lehetett a pakliban, hogy akkor már volt egyfajta bizalomvesztés Homlokkal szemben. Az viszont tagadhatatlan, hogy a vasútépítő bizniszt Homlok Zsolt hathatós segítségével tette magáévá a Simicska pozícióit átvevő Mészáros Lőrinc.

Az első nyilvános adok-kapok

2021-ben került sor az első nyilvános összecsapásra Homlok Zsolt és Mészáros Lőrinc között. Akkor az Autóipari Próbapálya Zala Kft., ez az 50 milliárd forintból épített állami autó-tesztpályát kezelő cég írt ki közbeszerzési pályázatot egy meglévő ingatlan irodaházzá alakítására. Négyen pályáztak (igaz csak kettőnek volt reális esélye elnyerni a pályázatot): Mészáros Lőrinc féle ZÁÉV Zrt., a Homlok Építő Zrt., a zalaegerszegi Homeland Kft., és a budapesti EB Hungary Invest Kft.

Ezt a meccset nem kis meglepetésre Homlok Zsolt nyerte, egy nettó 379,8 millió forintos ajánlattal. A helyzet pikantériája, hogy a kusza céges összefonódások révén (akkor még) Homlok-Mészáros Ágnes a férjével közös céggel és a családi vállalkozással is képviseltette magát a versenyben, ami elég kellemetlenül érinthette a rendkívül hiú ember hírében álló Mészáros Lőrincet.

2021 környékén több változás is történt, ami előjele lehetett a közelgő szakításnak.A Vasútvill áttette a székhelyét Svájcba. De, a prágai Rafinanz Promotion s.r.o-ban is történt némi változás. Az ügyvezetői székben továbbra is Homlok Zsolt ült, de a cég tulajdonosi köréből kiszállt, a helyét a svájci Zug kantonban bejegyzett Rafinanz Promotion AG vette át. Ez a tartomány a kedvező adózásáról és a korlátozott cégnyilvánosságáról ismert, szóval, aki el akar rejtőzni, az itt jó helyen jár.

3. nap: Viták és válás

Az jól látszik, hogy 2022-ben elzárták a pénzcsapokat, így a Homlok-birodalom elég nagy ütést kapott, s bár nem feküdt ki, de azért letérdelt megpihenni. Ebben az évben a Homlok Építő Zrt. 5,3 milliárd forintos árbevétel mellett összehozott egy 332 milliós veszteségcsomagot. Mindezt úgy sikerült kivitelezni, hogy 2021-ben voltak a csúcson, 10 milliárd forintot karcoló árbevételük volt, amiből 700 milliós nyereség jött össze.

A 2017-ben a Tallinn-Prága tengelyen mozogva, hatalmas műgonddal megvásárolt Vasútvill Kft. 2022-re egy svájci adóparadicsom homályába veszett, ekkor már közvetlenül nem is volt kimutatható Homlok Zsolt jelenléte, maximum az ujjlenyomatai voltak csak a cégen. De, ahogy a Homlok Építő Zrt., úgy a Vasútvill is megindult a lejtőn, s míg 2021-ben még 14 milliárd forintos árbevételt generáltak, amelyből 541 millió volt az adózott eredmény. Egy évvel később már csak 6 milliárdos árbevételt realizálhattak, míg az adózott eredmény a korábbi sikerekhez képest zsebpénznek is szerény 28 millió forintot tett ki.

Abban az évben a Vasútvill a tőzsdei adatbázisba is bekerült, mivel eszközöltek egy laza 3 milliárd forintos kötvénykibocsátást is. Ennek az lett a vége, hogy a Scope Ratings rontotta a Vasútvill kibocsátói minősítését, mégpedig azért, mert az uniós források visszatartása miatt költségvetési megszorításokra volt szükség, ez pedig szükségszerűen magával hozta az építőipari megrendelések visszaesését is. Emellett az a tény sem kedvezett, hogy a szerződések visszamondása elég súlyosan érintette a Vasútvillt, így a cégnél kapacitáscsökkentésre kényszerültek, ami a helyzet normalizálódása után újabb problémákat okozhat a vállalat életében.

Forrásaink szerint ekkor már Homlok Zsoltból kitört a jogos frusztráció, hiszen hiába értette a szakmáját, mindig a másodhegedűs szerep jutott csak neki. Ha pedig elvétve megnyert egy tendert, az általában a fősodor melletti párszáz milliós beruházás volt csupán. Eleinte csak családi, majd kicsit tágabb körben is rendszeresen beszólt Mészáros Lőrincnek, igyekezett megalázni a leggazdagabb magyar vállalkozót. És, nem csak a két házi csapat, a Haladás és a Puskás Akadémia meccseinek eredményeivel zrikálták egymást, mert az mindennapos volt a két vállalkozó között.

Március idusán

2023 tavaszán Homlok Zsolt szárnyalása alól kifogyott a lendület . Márciusban Mészáros Lőrinc több sokmilliárdos projektből is kirakta a vejét, a lánya, Mészáros Ágnes pedig eltűnt a Homlok Zsolt érdekeltségeibe tartozó vállalkozások cégnyilvántartásából.

Akkor mindenki a megromlott házasságot sejtette a háttérben, de a probléma ennél sokrétűbb volt, ahogy azt egy, a helyi üzleti életben otthonosan mozgó forrásunktól megtudhattuk; hogy Homlok Zsoltnak voltak olyan költései, amelyekről a felesége nem tudott, illetve csak később szerzett ezekről tudomást. Ez még hellyel-közzel belefért volna Mészáros Lőrincnek, de volt ott egy másrészt is.

Mivel kevés nyilvános eseményen vettek részt, ezért nagyon nehéz eldönteni, hogy Homlok Zsolt melyik kapcsolata romlott meg előbb, vagy gyorsabban. A jelekből arra következtethetünk, hogy a Mészáros Lőrinccel fennálló függőségi rendszer ment gallyra előbb, és ez rántotta magával a házasságát, a céget és végül a Haladást is.

Az asszony ajándéka

Mindenesetre a cégbíróságra 2023. április 17-én benyújtott dokumentumok szerint az akkor már újra leánykori nevén, Mészáros Ágnesként tevékenykedő ex-feleség kiszállt a Properitus Vagyonkezelő Kft.-ből. Erről a cégről azt kell tudni, hogy ez fogja össze Homlok Zsolt céghálózatát, és a házasság után Mészáros Ágnes tulajdonostárs lett. A kiszállás kulcsmondata pedig az, hogy a tulajdonrészét átruházta a volt férjére, vagyis anyagi haszonszerzés nélkül szolgáltatta át a tulajdoni hányadát.

A Homlok Zsolthoz köthető cégek hálójában
Nyugat.hu

Ez a lépés pedig nem feltétlenül egy sértett nő reakcióit mutatja. Így ez mindenképp egy békésebb válásnak tűnik a külső szemlélődők számára. Azonban a szétszakadás az alá-fölérendeltségi viszonyból már sokkal drasztikusabb volt. 2023-ban, a teljesítés utolsó fázisában a Mészáros Lőrinc érdekeltségeibe tartozó R-Kord Kft., mint fővállalkozó indoklás nélkül bontotta fel a kivitelezői szerződést Homlok Zsolt cégével, a Vasútvill Kft.-vel.

Ezzel pedig két fontos és drága beruházást bukott, az egyik a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal villamosítása, a másik pedig váci vasútállomás villamos felújítása. Előbbi egy 54 kilométeres szakasz korszerűsítését jelentette, amire 47,76 milliárd forintot nyert el az R-Kord, míg utóbbira 14 milliárd forintot kaptak. Az tény, hogy mindkét beruházás csúszásban volt. A Püspökladány–Biharkeresztes közötti vasútvonal körüli hercehurca már annyira sok volt, hogy a korrupcióellenes Integritás Hatóság (IH) ingerküszöbét is átütötte, de nem csak a vasútvilles szerződés felbontása miatt, hanem azért is, mert nem fizették ki az alvállalkozók egy részét sem.

Mivel a Vasútvill Kft. egy tőzsdei cég, ezért a befektetők felé tájékoztatási kötelezettsége van, így kénytelen-kelletlen, de kiadtak egy közleményt, amelyben az alábbi mondat szerepelt:

a társaság jelenleg rendelkezésre álló kapacitásainak 2023. évi terv szerinti kihasználtsága várhatóan jelentősen csökken

De, ezzel a csörte még nem ért véget. Egy másik Mészáros-cég, az Opus Titász Zrt. egy vállalkozói szerződést mondott fel a Vasútvillel, ennek keretében a nyíregyházi ipari parkban kellett volna egy elektromos alállomást létrehozniuk. A 2023. január 31-én aláírt szerződés 2023 márciusára már el is avult, lényeges műszaki változás miatt azonnali hatállyal bontották fel az 5,9 milliárd forintos megállapodást.

Még az év augusztusában a Homlok fivérek, Zsolt és Tibor megalapították a Homlok International Kft.-t. Nagy truváj nincs a történetben, az új cég is vasútépítésben utazik, ez pedig annyi változást eredményezett a Homlok Építő Zrt.-ben, hogy szeptemberben nyitottak egy telephelyet Szerbiában.

De, a szeptember nem csak ezért érdekes a történetben, mert ekkor tűnt fel Homlok Zsolt a GES Coaching Kft.-ben is, mint ügyvezető. Ez a cég ingatlanhasznosítással foglalkozik és abban a hónapban nem csak Zsolt érkezése miatt fordult vele a világ. A székfoglalással egyidőben a kft. új tulajdonosa a Colaire Consulting Osaühing nevű vállalat lett. A csatolt tallinni közjegyzői dokumentumból kiderült, hogy a Colaire Consulting Osaühing 10 ezer eurós jegyzett tőkével rendelkezik, és ez az összeg három ember és egy másik észt cég között oszlik meg: 5100 eurót Homlok Zsolt, 2400 eurót Homlok Tibor, 1250 eurót dr. Német Zoltán fektetett a cégbe, illetve a Gilad Consulting Osaühingnak is van egy 1250 eurós részesedése.

Visszaesések

A visszaesést pedig a számok remekül tükrözik is. Míg 2022-ben a Vasútvill Kft. éves árbevétele 6 milliárd forint volt, addig egy évre rá ez a szám már csak 2,7 milliárd lett. Az egyéb bevételek terén talán még drasztikusabb a visszaesés, a 2022-es 2 milliárd forintot 2023-ban 215 millió váltotta a bevallás ugyanazon rubrikájában.

A rémálom azonban nem ért véget Homlok Zsolt számára. Magyarországon kegyvesztett lett, és ezzel együtt a cégei is zuhanórepülésbe kezdtek. Ahová eddig ömlöttek az állami milliók és milliárdok, oda most jó, ha egy-két garas nagykegyesen begurul. Azonban ez nem jelenti azt, hogy az önmagát sokszor túl nagyra tartó Homlok Zsolt tehetségtelen lenne, vagy ne lenne meg a kellő üzleti érzéke.

A következő megálló Transzilvánia

Ennek ékes bizonyítéka, hogy 2023 decemberében megalapította a Homlok Románia Kft.-t, amely - nem fogják kitalálni - szintén vasútépítéssel foglalkozik. Ha a számításai helyesek, akkor Romániában is gyorsan futhat be nagy karriert. Az ottani viszonyok a magyarénál is ezerszer rosszabbak, mivel a keleti szomszédunknál a vonatok átlagsebessége 45 kilométer/óra.

2023-as adat szerint a román vasútvonalak 73 százaléka érte el a tervezett élettartama végét. A román költségvetésben azonban 2023-ban és 2024-ben csak 33 kilométer felújítására elegendő összeget irányoztak elő. Ez a szám pedig a lejárt élettartamú vágányok alig 3 ezrelékének felel meg.

Emellett pedig a cikkünk elején már említett tallinni-szálon keresztül Észtországban is próbált gyökeret ereszteni Homlok Zsolt. A GES Coaching Kft. ingatlanhasznosítással foglalkozik, amelyben szintén lehet annyi, hogy megérje érte Észtországig menni.

A fent leírtak alapján elmondható, hogy a fő sodor mellé jobbára csak másodhegedűsnek lehet bekerülni, aki pedig ennél többet szeretne, annak vagy egy G-napig kell várnia, vagy, ha idő előtt lépne feljebb, akkor durván visszanyesik a szárnyait és a cégei bevételeit. Talán nem túlzás ezt a maffia-módszereihez hasonlítani, ahol vagy fizeted a védelmi pénzt, vagy valami baja lesz a vállalkozásodnak, vagy neked.

Záró gondolatok

Az érvényesüléshez a NER-ben elengedhetetlen, hogy politikai kapcsolatokat és a családi összefonódásokat is ismerje és fenn is tudja tartani az, aki ide belép. Mert, ahogy azt Homlok Zsolt példája is jól tükrözi, a tehetség és a szakmai tudás jó arányú kombinációja is kevésnek bizonyulhat, ha az embernek vannak ambíciói.

Így a másodhegedűsöknek nehéz a helyzete, mert súlyos következményekkel járhat, ha megpróbálnak feljebb, vagy kilépni. Ez a rendszer nem tűri, ha bármi is veszélyezteti a benne kialakult hierarchiát. A NER struktúrájának és működési dinamikájának alapja a politikai hűség, mert az üzleti érdekek már annyira szorosan fonódtak össze, hogy helyenként már önmagát sérti a rendszer működése. A piaci verseny pedig egy-egy szereplő pozíciójáról is dönt: mert fel is emelhet, de ki is taszíthat, ahogy ezt Homlok Zsolt esetében láthattuk.

A NER elitista felfogása pedig ott válhat kontraproduktívvá, hogy a piramis felfelé mindig csak szűkül, viszont túl sokan igyekeznek elérni a csúcsára. Legfelső elemet pedig mindaddig nem lehet elmozdítani, amíg az ország miniszterelnöki székében ül.

Az ügyben próbáltuk elérni Homlok Zsoltot is, de a megbeszélt időpontban már ki volt kapcsolva a telefonja.

(A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta.)

A cikk a Transparency International Magyarország oknyomozó újságírói mentorprogramjának keretében készült.

Ez a tartalom a szombathelyi központú Nyugat.hu és a soproni központú Enyugat.hu együttműködése nyomán jött létre. Támogasd a független helyi újságírást!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

Kérjük válasszon:

Hozzásszólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet