Magyarországon a kormány nem közoktatást, hanem köznevelést épít, ahogy Brunszvik Teréz, az első magyarországi óvoda alapítója is tette. A kormány együtt vállal szerepet a családokkal és együtt tesz az ország és a nemzet jelenéért, jövőjéért - hangoztatta a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára szerdán a Soproni Egyetemen, ahol megnyitották a Brunszvik 250 jubileumi emlékévet.
Balatoni Katalin azt mondta, hogy Brunszvik Teréz olyan értékek mentén gondolkodott a magyar óvodapedagógiában, amik három év híján 200 évvel az első magyarországi óvoda megalapítását követően is időtállóak. Hitvallása szerint a gyermek nevelése a legszentebb kötelesség, ami alatt a szülők és a pedagógusok felelősségét is értette. Hozzátette, hogy ez az általános óvodakötelezettség bevezetése óta kiemelt feladata a mindenkori oktatási irányításnak. Hangsúlyozta, hogy Brunszvik Teréz pedagógiai szemlélete ma is ott van a magyar óvodapedagógia alapprogramjában, azonban szükséges, és az idei emlékév lehetőséget is ad arra, hogy hitvallását, üzeneteit újra elővegyük.
Ilyen üzenet az értelmi és érzelmi fejlesztés, a játékos tanulás, az erkölcsi nevelés és a hazaszeretet jelentősége. Brunszvik Teréz nemcsak az óvodai nevelés úttörőjeként, hanem a magyar társadalom felemelkedésért is aktívan dolgozott. Az oktatás és nevelés kérdését nem egyéni ügynek, hanem a haza boldogulásának, kulcsfontosságú tényezőjének tekintette. A feladat ezeknek a pedagógiai és társadalmi törekvéseknek a továbbvitele.
A helyettes államtitkár szerint olyan világot élünk, amikor a Brunszvik Teréz és Klebelsberg Kuno által képviselt értékekre nagyobb szükségünk van, mint valaha, tovább kell lépni a tudatos pedagógiai munka és az értékközpontú nevelés területén, és erősíteni kell a nemzet iránti elköteleződést. Az emlékév kiváló lehetőség arra, hogy megálljunk, visszatekintsünk, újabb lendülettel, tudással és hittel forduljunk az óvodai nevelés irányába.
Fábián Attila, a Soproni Egyetem rektora kiemelte, Brunszvik Teréz megalkotta azt a közösséget és közeget, amelyben a nevelés tudatossága megtestesülhet, és a nevelés minden ága megjelenik. Az egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kara pedig ennek az örököse.
Varga László, a Benedek Elek Pedagógiai Kar dékánja bejelentette, hogy megalapítják a Kárpát-medencei Brunszvik Teréz Módszertani Központot, amelynek célkitűzése, hogy Kárpát-medencei szinten erősítse a kutatási, fejlesztési, innovációs összefogást a nevelésügyben, közös neveléstudományi diskurzust folytasson, és egy pedagógiai és pszichológiai alapokra épülő, kutatásalapú, innovációs és módszertani fókuszú alkotóműhelyt működtessen.
További cél a legfrissebb tudományos eredmények mielőbbi pedagógiai beágyazottságának elősegítése, folyamatos párbeszéd a neveléstudomány és a pedagógiai gyakorlat között. A központ a Benedek Elek Pedagógiai Kar Humántudományi Kutatóközpontja mellett, azt segítve, kiegészítve működik. A kar várja a Soproni Egyetem társkarainak, valamint a Kárpát-medencei, anyaországi köznevelési és felsőoktatási intézményeknek a csatlakozását.
Az emlékév alkalmából egyebek mellett elkezdik egy nőtörténeti tudományos folyóirat felépítését is, két, óvodásoknak szóló pályázatot hirdetnek, és Brunszvik középiskolai innovációs versenyt hirdettek középiskolásoknak.
Április 3-án Kárpát-medencei Brunszvik Teréz-emlékkonferenciát rendeznek, ahol a magyarországi óvodáztatás és óvodapedagógus-képzés csaknem kétszáz éves történetéről és jelenéről tartanak előadásokat. Április 22. és 25. között pedig a 6. Nemzetközi hét programnak több kapcsolódási pontja is lesz a Brunszvik 250 emlékévvel: április 23-án a résztvevők tanulmányútra utaznak Pozsonyba, ahol Brunszvik grófnő született 1775-ben. Másnap a Benedek Elek Pedagógiai Kar szervezésében megrendezik a Trends & Dimensions in Early Childhood Education - International Symposium elnevezésű, kora gyermekkori nevelés tematikájú szimpóziumot.