A levegő is beleremegett a szerda délre meghirdetett ünnepélyes útavatóba. A fekete aszfaltcsíkon zakós urak, csinos hölgyek, fess egyenruhák próbáltak árnyékot keresni kevés sikerrel. De belátók voltak a szónokok - és lényegre törők.
- Az M85-ös gyorsforgalmi rendkívül fontos a térségben élő családoknak, hiszen gyorsabban és biztonságosabban jutnak el céljukhoz. Fontos a vállalkozásoknak, mert versenyképességüket növeli, és fontos az egész országnak, mert az infrastruktúra fejlesztése együtt jár a fejlődéssel - fogalmazott Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium helyettes vezetője.
Kiemelte a kormány szándékait, amit Sopronban és a térségben már kívülről fúj mindenki, aki figyel: minden megyei jogú várost be kell kapcsolni a gyorsforgalmi úthálózatba, minden településről el kell érni egy négysávos utat fél órán belül, és a gyorsforgalmiknak el kell érniük az országhatárokat.
A Balf csomópontig lehet egyelőre eljutni 2x2 sávon. Részben már tavaly decemberben felavatták a 51 kilométeres szakaszt, de a pandémia miatt nem tudtak ünnepséget szervezni. Most újabb két és fél kilométerre engedték rá a kocsikat, tehát 53,5 kilométerre adták a történelmi egyházak áldásukat.
A miniszterhelyettestől az ünneplők megtudhatták azt is, a tavaly a forgalomnak átadott szakaszon öt különszintű csomópont, öt körforgalom, 21 felüljáró, 20 aluljáró létesült, Nagycenknél pedig üzemmérnökség épült. Csak aszfaltból 604 ezer tonnát építettek be.
- Évtizedes álom teljesült - vette át a szót Barcza Attila, Sopron és térsége országgyűlési képviselője a legjelentősebb fejlesztésnek és a gazdaság számára sosem volt jó lehetőségnek nevezve a M85-öst. Farkas Ciprián polgármester szerint pedig egy lépéssel közelebb jött Sopronhoz a világ, s külön öröm, hogy a népszavazás centenáriumát ünnepelheti a város ilyen nagy beruházással. Jövőre megépül a Sopront elkerülő is, és akkor a város belső útjain is komfortosabb lesz végre a közlekedés.
- Tizenhét érintett települést mentesít a nagy forgalomtól az M85-ösnek ez a 153 milliárd forintba kerülő szakasza, ami a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg - sorolta az adatokat Kondrik Kornél, a NIF Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese.
A Balfi csomóponttól a határ felé tartó út egy szakaszát ma birtokba vehették az autósok, de ez még nem az igazi. Jövő héttől egy sávon engedik rá a forgalmat Sopronkőhida irányába, míg a Pozsonyi út a belváros felé lesz egyirányú. Rendeltetésszerű használatba majd csak 2022 márciusában vehetjük, akkor, amikor a Mély út elkészül. Az országhatárt pedig 2024 őszére éri el az M85-ös.
Akit ennél is részletesebben érdekelnek az építési szakaszok, az a NIF Zrt. közleményét itt olvashatja .