Több tiszteletet a kerékpárosoknak!

Egyik kedvenc YouTube csatornám a BicycleDutch . Holland csatornáról van szó, ami főleg Utrecht és Den Bosch környéki kerékpáros illetve egyéb közlekedési dolgokkal foglalkozik. És én csak ámulok és bámulok, mi itt Kelet-Közép-Európában sehol nem vagyunk ahhoz a kerékpáros kultúrához képest, ami ott tapasztalható.

De nem is kell olyan messze mennünk, pár hete Budapestre vittem a kerékpáromat (személyvonattal átszállással, mert a RaaberCity kocsikon nincs kerékpárszállítási lehetőség) és vagy 30 kilométert tekertem a városban. Ahhoz képest, amit utoljára, 2017-es kerékpározásom alkalmával tapasztaltam, megdöbbentő a változás a fővárosban. A kerékpárosokat tájékoztató táblák egyértelműbbek lettek, a kerékpárutakon az éles íveket kikorrigálták, de ami a legdurvább, az talán az, hogy egy csomószor átengedtek autósok például egy kereszteződésen vagy kerékpáros átvezetésen.

Most pedig térjünk vissza Sopronba. Bár az utóbbi években több kerékpáros "fejlesztés" is történt a városban, épültek kifejezetten kerékpárutak is, a kerékpáros még mindig úgy érezheti, hogy az autósokhoz képest hátrányos megkülönböztetésben részesül.

Keszei László

Sopronban ugyanis ami kerékpáros infrastruktúra épül, az általában szeparálva van a gépjárművektől, és jobb esetben függetlenül, rosszabb esetben a gyalogosokkal együtt halad, bár olyan is van (Lövér körút), ahol ez váltakozik. Az egész város autóközpontú továbbra is, az elmúlt 10 évben nem úgy tűnik, hogy többen választanák a kerékpározást és a tömegközlekedést az autózás helyett. Pedig mindenki panaszkodik, hogy mennyi autó parkol mindenhol, mekkora dugók vannak a szélesítésre alkalmatlan utcákban, de arra úgy tűnik, sokan továbbra sem gondolnak, hogy erre a megoldás az lenne, ha letennék az autót, vagy eleve meg sem vásárolnák a családnak a harmadik-negyedik személygépjárművet.

Ördögi kör, mivel sok az autó, a maradék kerékpárosok gyakran a biztonságosnak vélt járdán kerékpároznak, a gyalogosok pedig szidják őket, valljuk be, jogosan. Pedig ha több autós ülne át kerékpárra, máris kevesebb autó lenne az utakon, és biztonságosabban lehetne kerékpározni. Egyelőre viszont a helyzet olyan, mintha sokaknak még mindig csak akadályt jelentenének a kerékpárosok, pedig egy modern, 21. századi városnak főleg a belső területeken a gépjárműforgalmat kéne háttérbe szorítani, és az egyéb mikromobilitási módokat előtérben részesíteni, mint gyaloglás, kerékpározás, elektromos rollerek.

Vannak azért előremutató dolgok is, például a rengeteg kerékpártároló a vasútállomáson vagy az autóbusz-állomáson, illetve például a korszerű bringatámaszok a megújult Várkerületen. Összességében viszont van még mit fejlődnünk infrastruktúra, de főképp mentalitás terén.

Ilyenkor szoktak előjönni azok a kommentelők, akik esetleg csökkent mobilitással rendelkeznek, esetleg 6 gyereket visznek a város különböző pontjaira iskolába, óvodába. Nyilvánvalóan nem ülhet át, sőt, nem tud átülni mindenki autóból kerékpárra, de valljuk be őszintén, vannak sokan olyanok, akik csak a kényelem miatt választják az autót, pedig megtehetnék, hogy más alternatívát válasszanak. Persze lenne olyan hely, ahol ténylegesen hiányzik a kerékpáros infrastruktúra, pedig a megléte fontos lenne: az Aranyhegy, Pihenőkereszt környéke például egyáltalán nincs összekötve a Győrikapu környéki bevásárlóközpontokkal és gyorséttermekkel. A főúton meg ugye kinek van kedve kerékpározni, még nekem sem.

Egyébként egyszer az egyik kerékpáros facebook csoportban készült egy felmérés, hogy a kerékpározók közül kinek van jogosítványa. És meglepetés: a csoport szavazó tagjai közül a legtöbben jogosítvánnyal kerékpároznak. És az is biztos, hogy az utak nem a kerékpárok miatt mennek tönkre, a levegő minősége sem a kerékpárosok miatt rossz gyakran, a házak fala sem a kerékpárosoktól reped meg többnyire, illetve a torlódásokat sem kerékpárosok okozzák (egyelőre).

Nextbike közösségi kerékpármegosztó
Keszei László

Csak hogy néhány példát is hozzak, ami szerintem sokat segítene a kerékpározás népszerűsítésében:

zöldhullám kerékpárosoknak a Győri úti gyalog- és kerékpárúton, közösségi kerékpár- és rollermegosztó rendszer, kerékpárút a Pihenőkereszt lakóparktól a Győrikapu felé, szembekerékpározás engedélyezése több egyirányú utcában.

Meg persze a jelenlegi infrastruktúrát is karban lehetne azért tartani...

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@enyugat.hu

Kérjük válasszon:

Hozzásszólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hírek