A kerékpározás Sopronban nem tényező?

Hiába az éveken át szervezett demonstrációk, kerékpáros rendezvények, hiába a rengeteg újságcikk, Sopronban a kerékpározás továbbra sem jelentős tényező. Ehhez persze az autósok és a városvezetés mellett a kerékpárosok egy része is hozzájárult.

Az Ikvahír múltkor kitett a közösségi oldalára egy kérdést :

Vajon hány bringa maradna Sopronban, ha mindenkitől elkoboznák, aki 12 elmúlt és mégis a járdán teker?

Valódi hírek Sopronból és környékéről! Légy az enyugat.hu támogatója!
Támogatom

A kommentekben jó magyar szokás szerint elszabadultak az indulatok, sokan kikérték maguknak, hogy márpedig ők azért bringáznak a járdán, mert a városi utakon kerékpározni "életveszély". Érdekes vélemény, jómagam például nagyjából 15 éve kerékpározom napi/heti rendszerességgel, mégsem fanyalodtam még (szinte) sosem arra, hogy járdán kerekezzek. Talán csak ott, ahol más szabályos lehetőség nincs.

Enyugat.hu

Annak, hogy Sopronban ennyire nincs kerékpáros kultúra, több oka is van.
Egyrészt talán amiről egy bekezdéssel feljebb írtam, az autósok. Az autósok türelmetlenek, gyakran nem az útviszonyoknak megfelelően választják meg a sebességet, időnként szabálytalanok is. Ezért sokan tényleg a járdára "kényszerülnek", ha kerékpározni akarnak.

Másik tényező a városvezetés alkalmasságához vagy alkalmatlanságához köthető. A városban ugyanis az utóbbi években néhány kirakatberuházáson kívül az égvilágon semmilyen kerékpáros infrastruktúra fejlesztés nem történt, ami pedig van, pusztul, vagy már eleve logikátlanul lett megépítve. A turisztikai régiós beruházások nagyon jók, sokan használják őket, de a Nemeskúti út felújítása, vagy a vesekőtörő Harka felé vezető "kerékpárút" megépítése nem fog a hivatásforgalmi kerékpározás népszerűségén segíteni.

A harmadik tényező pedig maguk a kerékpárosok. Ha az ember a városban jár és kicsit figyeli, hogyan közlekednek sokan kerékpárral, furcsa érzés foghatja el. Az egy dolog, hogy a járdán kerékpároznak, de vannak akik szemrebbenés nélkül behajtanak egyirányú utcába forgalommal szemben, áthajtanak a fénysorompó tilos jelzésén, vagy a járdára ugratva kerülik ki a pirosat jelző közlekedési lámpát.

De mit kéne tenni?

Én azzal kezdeném, hogy a jelenlegi kerékpáros infrastruktúrát felmérném.

  • Biztos, hogy szükség van itt egy kerékpárútra?
  • Biztos, hogy jó helyen van az a tábla?
  • Biztos, hogy amott nem döntöttek ki egy oszlopot?
  • Biztos, hogy nem kopott le ott egy felfestés?

Ha ez megvan, akkor kezdődhet a jelenlegi infrastrukturális hibák kijavítása. Szükség lenne szemléletformálásra is, egyrészt, hogy minél többen üljenek kerékpárra, másrészt, hogy aki már kerékpározik, az is szabályosan közlekedjen. Csak ugye ahhoz, hogy könnyű legyen szabályosan közlekedni, meg kell teremteni az alapvető feltételeket.

Kényelmessé kéne tenni a városi kerékpározást, akkor talán tényleg többen tennék le az autót, és többen ülnének kerékpárra. Ahol például sokan kerékpároznak szabálytalanul egyirányú utcában, felül kell vizsgálni, nem lehet-e kivételezettek közé venni a kerékpárosokat. Egy korábbi adat szerint egyébként a kerékpárosok többsége rendelkezik jogosítvánnyal, így a KRESZ ismeretének hiánya nem lehet oka a sok szabálytalankodó kerékpárosnak. A jelenlegi kerékpárutak és kerékpársávok korrekciója után lehet ötletelni azon, hol lehetne további, biztonságos kerékpáros infrastruktúrát kiépíteni a városban.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

Kérjük válasszon:

Hozzásszólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet