Nemzetközi konferencián mutatták be eredményeiket a Soproni Egyetem Vadgazdálkodási és Vadbiológiai Intézet kutatói Prágában. A fenntartható közlekedés témakörét vizsgáló szakemberek nagyban elősegíthetik a közlekedési fejlesztésekért felelős tervezők és kivitelezők munkáját hazákban és külföldön is.
A közlekedés fejlődésével párhuzamosan környezetünk és az élővilág egyre inkább kitett a vonalas létesítmények – mint például az utak és vasutak – okozta közvetlen és közvetett hatásoknak. A közlekedési infrastruktúra fejlődése, nagyban hozzájárul az élőhelyek fragmentálódásához és az izolációs hatás megjelenéséhez. Ez utóbbi jelenség leginkább a kerítésekkel ellátott útszakaszok sajátossága, de egyes állatfajok esetében akár kerítés nélkül is bekövetkezik, melynek következtében akadályozottá válik a fajok szabad mozgása. Ennek mérséklésére ökoátereszeket és vadátjárókat telepítenek az útpálya alá vagy felé, ezzel biztosítva az átjárhatóságot. A fenntartható fejlődés elengedhetetlen feltétele, a közlekedési hálózatok tudatos tervezése és ezek ökológiai szemléletű megközelítése, ami ma már célzott kutatások nélkül elképzelhetetlen. A Soproni Egyetem elkötelezett, hogy kutatásokkal és az oktatással hozzájáruljon a biológiai sokféleség megőrzése érdekében folytatott küzdelemhez - áll az egyetem legújabb közleményében.
Ezek részét képezik azok az útökológiai kutatások is, amelyek a Soproni Egyetem Erdőmérnöki Kar Vadgazdálkodási és Vadbiológiai Intézetében folynak. A kutatók magyarországi autópályákon és gyorsforgalmi utakon kialakított vadátjárókat és állatok átjárására alkalmas műtárgyakat vizsgálnak különböző módszerekkel. A kutatás részét képezi műholdképek elemzése és felszínborítási adatbázisok vizsgálata, továbbá az átjárók elhelyezésének és kialakítási sajátosságaiknak a felmérése. Ehhez kapcsolódik a terepi adatgyűjtéssel a műtárgyak montírozása, többek között automata kameracsapdák és homokpadok alkalmazásával. A kutatások alapján – amelyek több mint 50 nagyvad felüljáró értékelését foglalják magában – megállapítható, hogy az utóbbi években átadott gyorsforgalmi utak esetében egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az izolációs hatások mérséklésére a tervezések során, ami az átjárók számának növekedésében is jól mérhető. Ugyanakkor számos esetben megfigyelhető, hogy a kivitelezés során nagy változatosságot mutatnak az átjárók, a rámpák kialakítása, a zaj- és fényvédőfal elhelyezése és a növénytelepítés terén. Ezek egységesítése és fejlesztése a kutatási és nemzetközi tapasztalatok figyelembevételével tovább növelhetné az átjárók hatékonyságát.
A műtárgyak monitorozásának eredményei igazolták a helymegválasztás fontosságát. A magas használati érték eléréséhez elengedhetetlen a zavaró hatások – közeli lakott területek, utak vagy vasutak – elkerülése. A zavarásnak kitett átjárókat kevésbé használják a hazai vadfajok, ezzel szemben például az erdőterületet erdőterülettel összekötő átjárókon állandó látogató lehet a gímszarvas vagy éppen a vaddisznó.
A kutatások eredményeit az Ember-Vadvilág Interakciók Munkacsoport tagjai, Dr. Tari Tamás egyetemi docens, Nagy Eszter és Kovács Márk Ferenc PhD hallgatók tárták nyilvánosság elé a múlt héten Prágában megrendezett, az Európai Infrastruktúra és Ökológiai Hálózat (IENE) szervezet által tartott nemzetközi konferencián.