Az 1897-ben készült szerelőaknák közül az egyiket ma is használják - A soproni kocsijavító műhely története

Épületek, állomások, műhelyek, irányítóközpontok, hidak, különleges vonalszakaszok.

"Épületek, állomások, műhelyek, irányítóközpontok, hidak, különleges vonalszakaszok… Szeretnénk testközelből is megmutatni a vasúti létesítményeket, amelyek a múltat, jelent és jövőt is jelentik számunkra" - írta a GYSEV Facebook-oldalán , ahol az Ismerjétek meg a GYSEV-et sorozat huszonhatodik állomásához értek: a soproni kocsijavító műhelyhez.

Soproni kocsijavító műhely
Kattintson a további képekért!
GYSEV/Fenyőné Gyűrű Nikolett
Valódi hírek Sopronból és környékéről! Légy az enyugat.hu támogatója!
Támogatom

A jelenlegi kocsijavító műhely helyszínén először 1897-ben kezdtek el építeni egy szerelőcsarnokot, amely elnevezése az első térképeken: „mozdonyszín 12 állással”.

Az eredeti műhely mindhárom vágánya a csarnokon átmenő vágány volt, amelyek mellett a csarnok mindkét végén, az épületen kívüli területen szerelőaknák - akkori nevén tisztítógödrök - is készültek. Négy darab gőzös feltöltő vízkút tartozott az épülethez. Érdekesség, hogy az 1897-ben készült szerelőaknák közül az egyiket ma is használják, illetve az Ebenfurth felőli oldalon az egyik eredeti vízkút szintén megtalálható.

Soproni kocsijavító műhely
Kattintson a további képekért!
GYSEV/Fenyőné Gyűrű Nikolett

Az első átépítést aránylag rövid időn belül megkezdték, ugyanis a MÁV, mint az akkori Sopron-Kőszeg HÉV üzemeltetője csatlakozási szerződést kötött a GYSEV-vel. Szerződésbe foglalták a „mozdonyszín” kibővítését, melynek keretében a csarnok Ebenfurth felőli oldalán a külső szerelőaknák fölé tetőszerkezetet építettek, ezzel gyakorlatilag meghosszabbították a műhelyt.

Soproni kocsijavító műhely
Kattintson a további képekért!
GYSEV/Fenyőné Gyűrű Nikolett

Szintén az Ebenfurth felőli oldalon a csarnokon kívül további 3 szerelőaknát építettek, így 1911 márciusára 3 további álláshellyel bővült a műhely.

A II. Világháborúban soproni állomás harmadik bombázása során, 1945. március. 4-én a műhelyt is találat érte. A három bombatalálat miatt az épület Győr felőli oldala semmisült meg. A romos csarnokrészt nem építették újjá, így a műhely 3 álláshellyel rövidebb lett. A helyreállítási munkálatokkal 1945 novemberére készültek el.

Jelentősebb átépítés az ezt követő évtizedekben nem történt. Fontos változás volt a műhely életében, hogy a fordítókorongot megszűntették, a korongmedencét földdel töltötték fel, a vágányok ezáltal rövidebbek lettek. A gőzmozdonyokat fokozatosan dízel, majd villamos mozdonyok váltották fel, így a gőzösök javítására sem volt szükség: így a valamikori „mozdonyszín”-ből „kocsijavító műhely” lett.

Soproni kocsijavító műhely
GYSEV/Fenyőné Gyűrű Nikolett

A soproni kocsijavító műhely 2020 őszétől teljes felújításon esett át. Az egyes munkafázisokat olyan ütemben kellett tervezni és elvégezni, hogy ezek mellett is üzemelni tudjon a létesítmény: a személy és teherkocsi karbantartást a rekonstrukció időszakában is folyamatosan végezték a GYSEV szakemberei.

Soproni kocsijavító műhely
GYSEV/Fenyőné Gyűrű Nikolett

Az újjáépített soproni kocsijavító műhelyt 2023 márciusában adták át.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? A szerkesztőségünkkel szeretne közölni valamit? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: [email protected]

Kérjük válasszon:

Hozzásszólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Kultúra