Már látható az M85 gyorsforgalmi út leendő nyomvonala a Virágvölgy térségében, valamint a kelénpataki (Klingenbach) határátkelőhöz vezető út mellett is. Bár egyelőre nem tisztázott, hogy egyáltalán lesz-e csatlakozás az osztrák A3-as autópályához, a régészeti feltáró munkák már javában zajlanak, az is sejthető, hogy hol lesz a leendő alagút bejárata. A nyomvonalnak persze itt is áldozatul esett jó néhány kiskert, amelyek egykori víkendházai csontvázként díszelegnek egyelőre a leendő út közepén.
Az M85-ös gyorsforgalmi út Sopronba vezető négy szakasza a tervek szerint még az idei év végén elkészül, az ötödik ütem, ami az északnyugati elkerülőt is magába foglalja, ugyancsak elstartolt. Ez lesz valószínűleg a legnehezebb része a gigantikus útépítésnek, hiszen a kivitelezőknek át kell fúrniuk a Bécsi dombot. A NIF Zrt. tájékoztatása szerint Az M85 autóút Fertőrákos csomópont – Sopron országhatár szakasz tartalmazza egyrészt a közel négy kilométer hosszú kétszer két sávos gyorsforgalmi utat, valamint az ugyancsak kétszer két sávos, csaknem egy kilométeres ideiglenes visszakötés megépítését a 84-es főútra. A szakaszon három műtárgy épül, az egyik a más említett, 780 méter hosszú alagút, ezen kívül lesz külön szintű forgalmi csomópont is.
– A Sopron megközelítése, M85 autóút Csorna II. – Sopron Országhatár közötti öt építési részben kivitelezés alatt lévő beruházás megvalósítását jelenleg még jelentősen nem befolyásolja a koronavírus miatt kialakult helyzet. A jövőben azonban nem kizárt, hogy az építkezés előrehaladására, ütemezésére érdemi hatással bíró tényezőkkel számolni kell. Ilyenek lehetnek például a külföldi, vagy akár hazai alapanyag- és késztermék beszállításokkal kapcsolatos nehézségek, a projektrészeken dolgozó külföldi – ukrán, román, szlovák, cseh nemzetiségű – munkavállalók határzárból adódó foglalkoztatásának nehézségei, vagy az előre egyeztetett leállási időpontok, például a villamosvezeték kikapcsolásának elhalasztása, lemondása a veszélyhelyzet miatt – adott tájékoztatást a várható helyzetről a NIF Zrt. Állításuk szerint a projekt befejezési határideje egyelőre tarthatónak tűnik, ha ebben változás történne, a NIF Zrt. a szokásos fórumokon tájékoztatni fogja az érintett önkormányzatokat, a média képviselőit, a közlekedőket és a környéken élőket is.
Az M85 autóút Csorna II. (Csorna-Nyugat) csomóponttól - Sopron-kelet csomópontig tartó úgynevezett I., II. és III. építési szakaszán a napokban befejeződik a nagy földmunka, ami a bevágásfejtést, töltésépítést foglalja magában. Folyamatban van a pályaszerkezeti rétegek építése, vízépítés tekintetében a hossz- és keresztcsatorna építése, a burkolt árkok készítése és a közbenső elválasztó sávban a szalagkorlát építése is, valamint elkezdődött már a vadvédő kerítés építése és a növénytelepítés is.
A Nagycenki Üzemmérnökség kapcsán jelenleg a közműhálózatok bekötése és az épületek szerkezetépítési munkálatai zajlanak.
A műtárgyépítések is folyamatban vannak, azok az előzetes ütemezésnek megfelelően zajlanak. A műtárgyak készültségi foka sokrétű és hidanként eltérő. Van ahol a szerkezetépítés folyik, több műtárgy esetében megtörtént már a hídgerendák beemelése is, és már a zsaluzás, vasszerelés, betonozás, a kiegyenlítő lemezek építése zajlik, de több műtárgy esetében a főpálya továbbépíthetősége érdekében már az ideiglenes forgalomba helyezés is megtörtént. Peresztegnél elkészült a projekt továbbépíthetősége szempontjából kifejezetten jelentős elem, az M85 autóút felett a 15. számú Sopron-Szombathely vasútvonalon létesült rácsos főtartós acél szerkezetű vasúti híd. A nyomvonalat keresztező közműkiváltások is befejeződtek.
Az M85 autóút Sopron-Kelet csomóponttól a Fertőrákos csomópontig tartó úgynevezett IV. építési szakaszán földmunkákat végeznek, de a Sopron-Kelet csomóponttól a Balf forgalmi csomópontig már folyamatban van a pályaszerkezeti rétegek építése is. A vízépítési munkák is folyamatban vannak. A műtárgyépítések itt is zajlanak különböző készültségi fokkal, döntően a szerkezetépítés van folyamatban, de több műtárgy esetében megtörtént már a hídgerendák beemelése is.
Az M85 autóút Csorna-nyugattól a Fertőrákos csomópontig tartó, négy építési részben megvalósuló szakaszának szerződés szerinti befejezési határideje 2020. év vége.
Az M85 autóút úgynevezett V. szakasza, a Fertőrákos csomópont – Sopron országhatár közötti 3,95 km hosszú gyorsforgalmi út a meglévő 84. sz. főúti határátkelőhelyhez történő ideiglenes visszakötéssel, valamint a 8647. jelű Sopron Ény-i elkerülő út kivitelezése is megkezdődött. Ezen projektrész szerződés szerinti befejezési határideje 2024 június vége. Ezen a szakaszon a régészeti feltárás befejeződött, a területszerzés folyamatban van, de a Fertőrákos csomóponttól az alagútig tartó szakaszon, a munkaterületként rendelkezésre álló területeken a vállalkozó a terület-előkészítő munkálatok elvégzését követően már a humuszmentési és a bevágásfejtési munkálatokat is megkezdte - tájékoztatott a NIF.
A projekt része az északnyugati elkerülő megépítése is, ami kétszer egy sávon, 3,6 kilométer hosszan fut majd, három körforgalmú csomóponttal, öt más műtárggyal és egy szintbeni vasúti átjáróval. Ennek a bizonyos ötödik szakasznak a kivitelezése hivatalosan tavaly decemberben kezdődött meg, nem sok híján 44 milliárd forintba kerül.